
Op verkeerde pad belande jongeren centraal in deel twee 'Vreemd of Verdacht?'
Deel twee van de publiekscampagne 'Vreemd of Verdacht?', ontwikkeld door regisseur Achmed Akkabi en Roorda, is van start gegaan. Net als bij de eerste lancering wordt de kijker gewezen op verdacht en mogelijk crimineel gedrag en hoe dit herkend kan worden. Ditmaal ligt de focus op jongeren die op het verkeerde pad zijn beland.
De campagne roept jongeren en mensen in hun omgeving op om alert te zijn op deze signalen van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit, misdaad die zich vaak ongemerkt afspeelt, maar grote gevolgen heeft voor onze veiligheid en samenleving. De afzender van de campagne is de koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’, waarin politie, justitie, gemeenten en andere partijen zich hebben verenigd.
Regisseur Achmed Akkabi over zijn persoonlijke motivatie om aan deze campagne mee te werken: "Als jonge vader ben ik meer gaan nadenken over veiligheid in mijn buurt. Het is belangrijk om een veilige omgeving te hebben voor ons allen. Ik doe niet veel van dit soort campagnes omdat ik vooral series en films maak maar ik wilde hier graag tijd voor vrij maken omdat ik het een belangrijke campagne vind. De campagne geeft aan dat je niet mensen hoeft aan te geven maar vooral met elkaar in gesprek moet gaan."
Forse stijging meldingen
De eerste fase van de campagne had merkbaar effect. Tijdens die periode ontving Meld Misdaad Anoniem 526 meldingen van mogelijk ondermijnende activiteiten, een forse stijging ten opzichte van 120 meldingen in dezelfde periode een jaar eerder. Het totaal aantal meldingen steeg met 29% ten opzichte van een jaar eerder in dezelfde periode. Ook blijkt dat mensen na het zien van de campagne sneller situaties als verdacht herkennen en durven melden of op een andere manier actie ondernemen. Denk aan melden bij de woningbouwvereniging, de gemeente of een vertrouwenspersoon.
Demissionair minister Van Weel onderstreept het belang van de campagne: "Georganiseerde, ondermijnende misdaad gebeurt vaak pal onder onze neus. Maar zolang het niet letterlijk ontploft, zien we het niet altijd als een probleem. Toch voelen we het wel aan: een bestelbusje dat opvallend veel laadt en lost, iemand met ineens heel veel dure spullen, of een winkel waar nooit klanten lijken te komen. Dan denk je: vreemd… maar misschien is het meer dan dat."
In de eerste campagnevideo heeft de jongen opeens twee telefoons:
In de tweede campagnevideo heeft de jongen verdacht veel cash op zak: