Ouders vergeten hun kind te waarschuwen voor de online wereld

Ouders vergeten hun kind te waarschuwen voor de online wereld

07-04-2025 (16:44) - Campagnes

Ouders waarschuwen hun kinderen vaak voor gevaren in de echte wereld – met goedbedoelde adviezen als ‘pas goed op jezelf’ of ‘doe niet zomaar alles wat een ander zegt’. Maar online blijven zulke waarschuwingen vaak achterwege, stelt Terre des Hommes. De stichting tegen seksuele uitbuiting van kinderen vraagt daarom aandacht voor online veiligheid.

De nieuwe campagne ontwikkeld door KesselsKramer, speelt in op herkenbare uitspraken van ouders, met de toevoeging: 'ook online'. Eva Notté, Senior Technical Advisor bij Terre des Hommes: "In lijn met onze missie om kinderen te beschermen tegen uitbuiting, is deze campagne een superbelangrijke stap. En die stap is hard nodig. Want veel ouders zijn zich er niet van bewust dat het gevaar – ook in Nederland – al begint zodra kinderen van 4 à 5 jaar online gaan."

De cijfers onderstrepen de urgentie: 3 op de 10 meisjes en 1 op de 10 jongens in Nederland worden vóór hun 18e slachtoffer van online seksueel grensoverschrijdend gedrag. Tegelijkertijd is slechts 6% van de ouders zich ervan bewust dat hun kind mogelijk slachtoffer is (geweest).

Met de campagne wil Terre des Hommes dat veranderen. Het initiatief maakt deel uit van een bredere aanpak, gericht op ouders, overheid en online platforms. De campagne is voornamelijk digitaal zichtbaar – via social media, banners en eigen kanalen – en wordt aangevuld met posters, folders en een deelbare WhatsApp-link. Alles leidt naar praktische tips en informatie op: terredeshommes.nl/ookonline