Overheid en Monks kaarten online veiligheid van kinderen aan

Overheid en Monks kaarten online veiligheid van kinderen aan

17-09-2025 (11:29) - Campagnes

Nederlandse kinderen krijgen gemiddeld op hun negende hun eerste mobiele telefoon. Ouders willen daarmee hun kinderen ten alle tijden bereiken, maar tegelijkertijd maken zij zich zorgen over de online veiligheid. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Monks lanceren daarom de campagne 'Blijf in beeld' omtrent duidelijke afspraken over online gedrag.

"Als overheid, en vooral als ouders, hebben we de verantwoordelijkheid onze kinderen te beschermen, zonder ze alle leuke en leerzame ervaringen die de online wereld biedt te ontnemen", aldus demissionair staatssecretaris Eddie van Marum.

De campagne toont de gevolgen wanneer ouders 'uit beeld' verdwijnen. "We zochten naar een vorm om helder te laten zien wat er kan gebeuren als je als ouder uit beeld verdwijnt", legt Nick Philipse, creatief directeur bij Monks, uit. "Door de film te beginnen met het hele gezin, maar vervolgens de ouders uit beeld te laten verdwijnen en het kind te isoleren met zijn smartphone, laten we op een pakkende manier zien hoe een kind een smartphone kan worden 'ingezogen'."

Afsprakenkaart

Naast de tv- en online campagne introduceert het ministerie een afsprakenkaart. Dit hulpmiddel stelt ouders in staat om op eenvoudige wijze concrete afspraken met hun kinderen op te stellen over smartphonegebruik.

Brigitte Janssen van het Ministerie benadrukt: "Door duidelijke afspraken te maken kun je veel problemen voorkomen. Het gaat erom dat je als ouder in beeld blijft bij wat je kind met zijn smartphone doet."

jouwkindonline.nl

'Blijf in beeld' is de eerste campagne vanuit het platform jouwkindonline.nl. Het ministerie kondigt aan dat er meer campagnes zullen volgen rondom online veiligheid van kinderen tot 18 jaar. De campagne wordt landelijk uitgerold via televisie en online kanalen.