Pedigree verandert asielhonden in mensen op datingapps om juiste baasje te vinden
Hondenvoeding-merk Pedigree zet kunstmatige intelligentie (AI) in om asielhonden te transformeren tot menselijke datingprofielen.
Deze week zijn er profielen te vinden op welbekende datingapps om met potentiële nieuwe baasjes te matchen.
Deze aanpak is bedacht als tegenreactie op het feit dat veel baasjes hun nieuwe hond vooral op uiterlijk uitkiezen en niet letten op karakter, met volle dierenasielen als gevolg. ‘’80% van de honden die bij ons binnenkomen ter adoptie matchen qua behoeftes niet met de verwachtingen van de baasjes’’, zegt Rianne Steenbeek van Dierenasiel Crailo in Hilversum.
Pedigree heeft samengewerkt met AI-specialisten om vier bestaande asielhonden om te zetten naar menselijke datingprofielen. Met de ‘dogfishing’ activatie probeert het merk vier bestaande asielhonden, Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel uit Dierenasiel Crailo in Hilversum, te matchen met potentiële baasjes via meerdere bekende datingapps. In de AI-evenbeelden van de honden wordt de nadruk gelegd op karaktereigenschappen, interesses en hobby's.
'Gedogfisht'
Wanneer gebruikers van de datingapp een match hebben met de menselijke hondenprofielen, informeert Pedigree hen dat ze ‘gedogfisht’ zijn met de boodschap dat er een hond is die wacht op een thuis, die niet kan wachten om kennis te maken.
Roel Govers, Corporate Affairs Director binnen Mars Nederland (moederbedrijf Pedigree): “Het was bijzonder om Bakkie, Lizz, Sjakie en Freggel te zien veranderen in menselijke profielen. Met deze innovatie willen we op ludieke wijze duidelijk maken dat het kiezen van een geschikt huisdier verder gaat dan het beoordelen van het uiterlijk alleen".
Pedigree On Tour
Pedigree streeft ernaar dat elke hond ter wereld in 2030 een permanent thuis heeft. Een uiting van deze ambitie is Pedigree On Tour, waarbij het merk gedurende het jaar asielen en asielhonden helpt door middel van donaties en vrijwilligerswerk, zoals in Dierenasiel Crailo in Hilversum. Het Pedigree On Tour-initiatief is een samenwerking tussen presentatrice Iris Enthoven en het vrijwilligersteam, bestaande uit Pedigree-werknemers.