Praxis gaat van grijs naar groen

Praxis gaat van grijs naar groen

10-03-2024 (07:00) - Campagnes

Zodra de voorjaarszon zich weer voorzichtig laat zien, communiceren alle bouwmarkten al snel over hetzelfde onderwerp: onze tuin, waar we weer van het 'buiten leven' gaan genieten.

Om zich in dat concurrentieveld te onderscheiden, gaat Praxis nueen stap verder. Want als je je tuin minder grijs maakt en groen de ruimte geeft, heeft dat niet alleen voordelen voor de vlinders en de bijtjes, maar ook voor kinderen. 

“Groener is geen moetje, het is vooral veel leuker”

Miranda Smit (Marketing Director Praxis): “Praxis hecht veel waarde aan duurzaamheid, we stimuleren de Makers om te vergroenen. Echter, we begrijpen dat het voor veel mensen toch een beetje voelt als ver van je bed of als een 'moetje'. Dus hoe krijg je ze dan in beweging? We besloten het dit jaar anders aan te pakken.”

Kinderen spelen anders in groene omgevingen

Edward van de Ridder, Head of Strategy bij Alfred: “De impact van vergroening gaat ook verder dan alleen ecologische voordelen. Er is een direct en aantoonbaar effect op kinderen. Volgens een whitepaper van Jantje Beton, IVN Natuureducatie en de VU spelen en leren kinderen echt anders in groene omgevingen. Zo is er minder competitie en gaan ze meer samen onderzoeken, ontdekken en bouwen. Of zoals Praxis het al jaren noemt, samen ‘maken’”.

Schoolplein

Onder het motto: "Van grijs naar groen is goed te doen" probeert Praxis alle makers van Nederland te enthousiasmeren. Daarvoor zet Praxis opnieuw de vader met zijn twee kinderen in. Deze keer transformeert hij niet zijn eigen achtertuin, maar gaat hij aan de slag om het grijze schoolplein van zijn kinderen een groene speelplek te maken. “Een schoolplein is perfect om het effect van vergroening op kinderen tot leven te wekken. Je voelt in de campagne hun enthousiasme, van het ontwerp tot hun overenthousiaste ‘medewerking’

Makers helpen

In de ‘Think-laag’ van de campagne zet Praxis online en social video’s in, die verwijzen naar stappenplannen en andere ondersteunende content. Hiermee ontdekken Makers bijvoorbeeld hoe makkelijk het is om wat grijze tegels te vervangen door een bloemen- of moestuin. Daarnaast biedt Praxis praktische tips, zoals het aansluiten van een regenton, want ook afwatering is onderdeel van een groenere omgeving. 

Credits

Verantwoordelijk bij Praxis:  Miranda Smit, Floor Barger, Emily van Waardenburg, Isabella Vogelzang
Concept Alfred & Freddy
Regisseur Albert Jan van Rees
Edit MRTN
Camera Tim Kerbosch
Art Florian Legters
Muziek Djurre de Haan
Postproductie De Grot
Mediastrategie UM
Online campaign Freddy
Social campaign Freddy, Monkeys & Bananas