
PwC Nederland verslaat vooroordelen over vrouwenvoetbal met data
PwC Nederland lanceert tijdens het EK voetbal in Zwitserland de campagne 'Stats for Equality', ontwikkeld door reclamebureau N=5. Met realtime data en geavanceerde statistieken doorbreekt de campagne hardnekkige vooroordelen en toont het potentieel van een snelgroeiende sport. Met als eerste wapenfeit de gewonnen openingswedstrijd tegen Wales, die Nederland met 3-0 won.
Hoewel vrouwenvoetbal een indrukwekkende groei doormaakt, groeien de commerciële waarde, sportieve erkenning en media-aandacht niet mee. Vrouwensport wordt nog te vaak beoordeeld als een afgeleide van het mannenvoetbal, in plaats van op basis van een eigen historie, feiten en cijfers. Dit zorgt voor ongelijke kansen op alle niveaus. Daarom positioneert PwC zich dit EK als 'objectief supporter van de Oranje Leeuwinnen’.
De organisatie laat zien wat er gebeurt wanneer emoties, aannames en vooroordelen worden weggenomen en sportieve data het verhaal vertelt. Met deze aanpak wil PwC niet alleen de waarde van de sport zichtbaar maken, maar ook bijdragen aan een eerlijker speelveld voor iedereen. De campagne sluit daarmee aan bij de nieuwe positionering van PwC als 'Catalyst for Momentum'.
"Als strategisch kennispartner van de KNVB zetten we onze kennis en data-expertise in voor gelijke kansen in de sport", zegt Karlien Serrarens, Director Marketing PwC. "Zo streven we naar een toekomst waarin prestaties belangrijker zijn dan vooroordelen."
Data tegen vooroordelen
In samenwerking met de KNVB en Stats Perform, het grootste sportdatabedrijf ter wereld, wordt geavanceerde data-analyse technologie ingezet. Tijdens alle Oranje wedstrijden registreren camera’s elke beweging van de spelers op het veld, terwijl redacteuren met de hulp van supercomputers deze gegevens analyseren. Deze inzichten worden realtime vertaald naar alle campagne-uitingen, wat zorgt voor een krachtige combinatie van technologie, momentum en sportpromotie.
"Door de prestaties van Oranje realtime te vertalen naar redactionele inzichten, maken we onze boodschap het hele EK relevant", legt Anne Stokvis van N=5 uit. "Het vergroot niet alleen de betrokkenheid van fans, maar doorbreekt ook vooroordelen en opent nieuwe perspectieven. De eerste wedstrijd tegen Wales laat zien: data vertelt niet alleen verhalen, het maakt vooruitgang zichtbaar."
Elke wedstrijd andere cijfers
Tijdens het EK wordt 'Stats for Equality' rondom elke wedstrijd breed uitgelicht via een mix van OOH uitingen, de kanalen van de KNVB, bannering, mediapartners en social. Op social media is het format ‘Guess the Stats’ te zien, met leeuwinnen Daniëlle van de Donk en Sherida Spitse. Intern wordt de campagne verder versterkt door diverse activaties.