Queer Beer lanceert campagne

Queer Beer lanceert campagne "IPGAY ON THE WAY" tijdens Pride Week

28-07-2025 (14:26) - Campagnes

Tijdens Pride Week lanceert Queer Beer haar tweede campagne: IPGAY ON THE WAY. Een krachtige combinatie van protest en plezier, vastgelegd in een uitgesproken beeldcampagne en ondersteund door een mobiele activatie. Met deze campagne vraagt Queer Beer aandacht voor de zichtbaarheid én veiligheid van de queer community, op straat, in beeld en in het dagelijks leven. De campagne zal zowel in de straten van Amsterdam te zien zijn als via online kanalen.

De campagne komt niet uit de lucht vallen. Queer mensen voelen zich steeds minder veilig buitenshuis. In heel Nederland, ook in Amsterdam, nemen meldingen van intimidatie, bedreiging en geweld toe. Regenboogvlaggen worden van gevels gerukt of in brand gestoken. Drag queens worden op straat uitgescholden. En nog geen maand geleden werd in Amsterdam-West een 24-jarige man mishandeld na homofobe opmerkingen.

Voor steeds meer mensen uit de queer community is zichtbaar zijn een risico geworden. De campagne IPGAY ON THE WAY zet daar iets tegenover: niet weglopen, maar opstaan. Niet onzichtbaar worden, maar juist zichtbaar zijn, en gezien worden.

Queer Beer doet het anders dan hoofdsponsor Heineken

Waar hoofdsponsor Heineken Pride steunt met grote financiële bijdragen in ruil voor reclame, slaat Queer Beer een andere weg in. Het Amsterdamse merk is een brouwerij die het net even anders doet: elke slok draagt letterlijk bij aan verandering. Per verkocht blik doneert het merk €0,10 aan een queer goed doel. In het geval van IPGAY is dat het Aidsfonds, dat zich inzet voor wereldwijde hiv-preventie en zorg, hand in hand met de boodschap die dit bier uitdraagt.

"Met IPGAY ON THE WAY willen we een statement maken. Queer mensen horen thuis op straat, in het uitgaansleven, overal. Deze campagne is onze manier om te zeggen: we're here, we're queer, get used to it. Het is triest dat we deze iconische slogan uit de jaren '90 weer moeten inzetten, maar de realiteit dwingt ons ertoe. En elke slok die genomen wordt, steunt het belangrijke werk van het Aidsfonds", aldus Sebastiaan Zoet, founder van Queer Beer.

Creatieve samenwerking brengt boodschap in beeld

De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met het queer creatieve bureau FFF Studios, en in beeld gebracht met modellen die bekend zijn van onder meer het programma I Kissed a Girl. De fotoserie toont mensen uit de queer community op iconische Amsterdamse locaties zoals het Rijksmuseum, het Vondelpark en andere herkenbare plekken in de stad. IPGAY wordt in deze campagne niet alleen gedronken, maar gedragen: als een statement van aanwezigheid in de openbare ruimte.

IPGAY is verkrijgbaar in geselecteerde horecagelegenheden in Amsterdam zoals TAPZUID, DrankerijSterk Amsterdam en online via de website van Queer Beer. Tijdens Pride Week zal de mobiele activatie op verschillende locaties in de stad te vinden zijn, waar bezoekers het bier kunnen proeven en meer kunnen leren over de boodschap achter de campagne.