Rabobank roept lokale initiatieven op voor coöperatief dividend

Rabobank roept lokale initiatieven op voor coöperatief dividend

17-03-2025 (09:41) - Campagnes

Rabobank roept lokale stichtingen op om zich aan te melden voor het coöperatief dividend, het jaarlijkse budget dat de bank beschikbaar stelt voor maatschappelijke projecten. De campagne richt zich op initiatieven die bijdragen aan de energietransitie, voedseltransitie en financiële gezondheid. De verdeling van het budget wordt gedaan door leden van de lokale ledenraden.

Met het coöperatief dividend geeft Rabobank jaarlijks een deel van de winst terug aan de samenleving. Vorig jaar werd bijna 50 miljoen euro verdeeld over ruim 6.400 lokale projecten, zoals een bijenhotel, een repaircafé en duurzame ledverlichting in een buurttheater. Ook in het komende jaar wil de bank projecten steunen die een positieve impact hebben op hun leefomgeving.

Het is de eerste keer dat Rabobank een campagne lanceert rond het coöperatief dividend. De bank wil hiermee zoveel mogelijk mensen bereiken, zodat meer stichtingen en buurten profiteren van deze ondersteuning. Chris Kersbergen, Global Head of Brand bij Rabobank, vertelt: 'Het gebeurt niet iedere dag dat een bank landelijk campagne voert om geld te verdelen, maar dit past echt bij Rabobank. Al meer dan 100 jaar geven we als coöperatieve bank ieder jaar een deel van onze winst terug aan de samenleving.'

Teruggeven aan samenleving

De campagne laat andermaal de meerwaarde van de coöperatieve structuur van Rabobank zien. Pim Beekman, Managing Director bij Dentsu Creative: 'Zo geeft Rabobank met ClubSupport veelal sport- en muziekverenigingen een financieel steuntje in de rug. Dit keer kunnen klanten en leden een verzoek indienen voor lokale maatschappelijke initiatieven die de buurt een beetje beter maken, zoals een bijenkast voor meer biodiversiteit in de buurt.'

De campagne is een eerbetoon aan de vele lokale initiatieven die dankzij de lokale ledenraden mogelijk worden gemaakt. Sommige ledenraadsleden spelen zelf mee als figurant in de commercials. Via sociale media wordt extra aandacht besteed aan de rol van de ledenraden en medewerkers. De posts zijn eenvoudig te personaliseren, zodat zij als ambassadeur kunnen optreden binnen hun eigen leefomgeving.

Project aanmelden

Lokale projecten kunnen aangemeld worden via rabobank.nl/buurtsupport. Aanvragen worden beoordeeld door een commissie van lokale ledenraadsleden.