Rapper Donnie straalt in statiegeldcampagne: Statiemonnie
Ruim 95% van Nederland weet dat er statiegeld zit op blikjes en plastic flessen, maar levert deze nog niet altijd in. Statiegeld Nederland, de stichting die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, start daarom een nieuwe campagne met rapper Donnie, om consumenten te stimuleren meer plastic flessen en blikjes in te leveren.
De campagne is ontwikkeld door NOISE Amsterdam. In eerste instantie is er gekeken welke belemmeringen de consument ervaart en hoe deze weggenomen kunnen worden. Daarnaast blijken het milieu en geld belangrijke motivaties om plastic flessen en blikjes in te leveren. De campagne is gebaseerd op een simpele en doeltreffende strategie: goed voorbeeld doet goed volgen. Er is gezocht naar iemand die een breed publiek aanspreekt, een boodschap luchtig en positief kan overbrengen én zonder belerend te zijn mensen kan motiveren.
Nieuw begrip
Donnie is de onbetwiste ster van de campagne. Er is een catchy track ontwikkeld, die weer is verdeeld in 10 verschillende video’s met een refrein waarin de kernboodschap naar voren komt: Keep bringing it back, Get Statiemonnie! Donnie speelt in elke video een andere rol: van scholier tot sportinstructeur, en laat zo zien dat er eigenlijk geen excuus meer is om je flessen en blikjes niet in te leveren. De campagne is onder andere op tv, radio, socials en online kanalen te zien en wordt in 2024 ook ondersteund met diverse pr-activaties.
Niet alleen goed voor milieu
Jeroen Hillen, directeur bij Statiegeld Nederland, licht toe: "Met de nieuwe campagne met Donnie in de hoofdrol willen we de consument op luchtige wijze aansporen de lege plastic flessen en blikjes in te leveren. Want ingeleverde statiegeldverpakkingen worden weer verwerkt tot grondstof. We willen Nederlanders dan ook bewust maken van de voordelen van inleveren; naast milieuvoordelen, krijg je namelijk ook je Statiemonnie terug!"
Bekijk hieronder één van de clips met Rapper Donnie in de hoofdrol: