Robothond waarschuwt voorbijgangers voor bloedhete auto's
Het Scandinavische huisdierverzorgingsmerk Musti Group lanceert een campagne om hondeneigenaren te waarschuwen hun honden nooit alleen achter te laten in een hete auto. De campagne bevat een op maat gemaakte hond die de symptomen van een zonnesteek nabootst, ontwikkeld door het Finse bureau Erma & Reinikainen.
Hoewel Scandinavische zomers niet bekendstaan om extreem hoge temperaturen, kunnen honden - met hun pluizige vachten - zelfs bij mildere temperaturen een zonnesteek oplopen. Zelfs op bewolkte dagen kan de temperatuur in een auto snel stijgen. Het bewustzijn rondom dit probleem is weliswaar toegenomen, maar Scandinavische autoriteiten ontvangen nog steeds meldingen van honden die alleen zijn achtergelaten in hete auto's.
Herkennen van gevaar
"Bij het herkennen van gevaarlijke situaties is praktijkervaring de beste leerschool. Door een tastbaar, waarschuwend voorbeeld te creëren dat mensen met eigen ogen kunnen zien, hopen we het bewustzijn te vergroten over hoe en wanneer te handelen in deze situaties, zowel als hondenbezitter als voorbijganger," zegt Aleksi Erma, Creative en medeoprichter van Erma&Reinikainen.
Uitdaging voor nephond
De robot is gemaakt door 3D-geprinte onderdelen, nepdierenbont en mechatronica te combineren. De vooraf geprogrammeerde bewegingen van de hond simuleren symptomen van een zonnesteek en worden geactiveerd door hittesensoren in de auto. Lauri Laatikainen, de ingenieur die verantwoordelijk is voor de robotica, zegt dat de hitte in de auto zelfs voor een neppe hond een uitdaging vormt.
"Een auto die in de zon staat kan snel opwarmen tot 80 graden Celsius, wat ons dwingt om een deel van de auto te koelen om oververhitting van sommige hardware te voorkomen. Je kunt je alleen maar voorstellen hoe een echte hond zich moet voelen met zijn warme vacht en zonder manieren om zichzelf te koelen," zegt Laatikainen.
Op tour
De robothond toert door heel Finland en stopt op plekken waar de meeste gevaarlijke situaties voorkomen: parkeerterreinen, supermarktplaatsen en andere plaatsen waar mensen met de auto komen en misschien denken dat het veilig is om hun hond even alleen te laten. De campagne wordt ondersteund met landelijke buitenreclame, radio- en social media-advertenties.