Roorda en Comensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

Roorda en Comensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 (11:31) - Campagnes

Veel slachtoffers van mensenhandel blijven buiten beeld. We zien ze niet, omdat we mensenhandel vaak niet herkennen. Gedwongen tot criminele activiteiten of verplicht ergens wonen – het zijn signalen van mensenhandel die door meer dan de helft van de Nederlanders níet als zodanig worden herkend, zo blijkt uit onderzoek van CoMensha. En dat terwijl bestrijden begint met zien en herkennen.

Om de krachten van alle betrokken instanties te bundelen en mensenhandel effectiever te bestrijden, is donderdag op het Rotterdamse Beursplein de koepelcampagne Sluit Mensenhandel Uit gelanceerd. Burgemeester Carola Schouten, CoMensha directeur-bestuurder Anne Kuik en een drietal ervaringsdeskundigen onthulden drie echte mensen in productverpakkingen, om de ontmenselijking in beeld te brengen. De campagne is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau.

Signalen herkennen

De campagne Sluit Mensenhandel Uit helpt burgers en professionals om signalen van uitbuiting te herkennen en te melden. In de afgelopen vijf jaar zijn ruim 50 verschillende campagnes tegen mensenhandel gevoerd. Om impact, zichtbaarheid en continuïteit te vergroten, bundelt CoMensha nu al deze krachten in één herkenbaar thema en gezamenlijke boodschap. Op www.sluitmensenhandeluit.nl kun je zien waar je op moeten letten en wat je kan doen bij vermoedens van uitbuiting.

Mens is geen gebruiksvoorwerp

Anne Kuik, directeur-bestuurder van CoMensha, over de lancering: ‘Mensenhandel is geen ver-van-je-bed-show. Het gebeurt hier in Nederland elke dag, waar mensen worden behandeld alsof ze producten zijn. Wat we zien, is slechts het topje van de ijsberg. Samen kunnen we het verschil maken: door signalen van uitbuiting te herkennen en te melden, geven we slachtoffers hun vrijheid terug. Doe mee. Sluit mensenhandel uit.' Carola Schouten, burgemeester van Rotterdam, vult aan: ‘Er moet een einde komen aan uitbuiting en daarom slaan we met Sluit Mensenhandel Uit de handen ineen. Als gemeente Rotterdam werken wij intensief samen met verschillende partners zoals politie, hulpverleningsinstanties en maatschappelijke organisaties om mensenhandel vroegtijdig te signaleren. We monitoren, onder andere, vergunningaanvragen, houden toezicht op risicogebieden en bieden slachtoffers opvang en juridische bijstand. We moeten alert zijn op signalen van uitbuiting binnen de gemeenschap zodat we sneller kunnen ingrijpen en slachtoffers kunnen helpen.’

1 op de 10 in aanraking met slachtoffers mensenhandel

Uit onderzoek blijkt dat bijna 1 op de 10 Nederlanders denkt weleens in aanraking te zijn gekomen met (een slachtoffer van) mensenhandel. Minder dan de helft van de Nederlanders weet dat mensenhandel óók mensen van Nederlandse afkomst treft. En weten dat dit niet voornamelijk in de onderwereld gebeurt.

Onder mensenhandel vallen onder andere seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting. Driekwart van de Nederlanders weet dat het vervoeren van mensen onder dwang (76%), het gedwongen verlenen van seksuele diensten (75%) en het onder dwang werven van nieuwe slachtoffers (73%) mensenhandel is. De kans dat iemand in onze omgeving slachtoffer wordt van mensenhandel is helemaal niet zo klein als we denken

Over CoMensha

CoMensha is het landelijk coördinatiecentrum tegen mensenhandel en zet zich in voor de belangen en rechten van slachtoffers in Nederland. In nauw overleg met zorgprofessionals coördineert CoMensha opvang en worden gegevens over mensenhandel in Nederland geregistreerd en geanalyseerd. Daarnaast verbindt en ondersteunt het organisaties die zich bezighouden met de aanpak van mensenhandel. Ook signaleert CoMensha relevante ontwikkelingen en adviseert zij daarover, zowel gevraagd als ongevraagd.

CoMensha voert het initiatief Sluit Mensenhandel Uit in nauwe samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Credits

Verantwoordelijk bij CoMensha: Anne Kuik en Alyshia Berger
Verantwoordelijk bij Ministerie van Justitie & veiligheid: Britt Elstrodt en Cholin Meijer
Verantwoordelijk bij Vereniging van Nederlandse Gemeenten: Bas Bastiaans
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Strategie: Floor Busch en Ibi Baggerman
Account: Romee Witte en Hans Bauman
Creatie: Mick Vuur, Thomas ten Brink en Joeri Jansen
Designer: Myrthe van Duinen, Patrick Gamelkoorn en Jorn Slotboom
Fotografie: Jaap Vliegenthart
Casting: Thea Meulenberg Casting
PR: exPRtease