Smyle lanceert campagne tegen plastic vervuiling en nodigt industrie uit om mee te doen

Smyle lanceert campagne tegen plastic vervuiling en nodigt industrie uit om mee te doen

09-04-2025 (15:07) - Campagnes

Smyle, Nederlands B-Corp producent van plasticvrije mondverzorgingsproducten, lanceert een bewustwordingscampagne over plastic vervuiling. Het doel: samen met de industrie en consumenten de switch maken naar plasticvrije producten en verpakkingen.

Almar Fernhout, oprichter van Smyle: “Elk jaar belandt er 11 miljoen ton plastic in de oceanen. Een groot deel hiervan bestaat uit wegwerpverpakkingen. Totaal onnodig, want plastic vrije keuzes zijn niet moeilijk. En de campagne maakt in een klap duidelijk dat de switch noodzakelijk is."

De nieuwe campagne die gebruikmaakt van drie iconen uit de zee, is gemaakt door Fitzroy. Mischa Schreuder, Creative Partner bij Fitzroy:"Toen wij hoorden dat Smyle al bijna 10.000.000 plastic verpakkingen en microplastics heeft weten te voorkomen in de zee door hun plasticvrije verpakkingen, wilden wij dit op een opvallende manier laten zien. We hebben gebruikgemaakt van bekende zee-iconen zoals Nemo, Ariel en Moana. We laten deze iconen zien in hun natuurlijke habitat. En dat is in deze tijd niet zo’n mooi beeld als we in de sprookjes en tekenfilms gewend zijn. Smyle gaat door met deze missie en zal daarom nog tal van initiatieven ontplooien waarmee we samen het verschil kunnen maken — nu en in de toekomst."

"Stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we onze krachten bundelen met de grote spelers, zoals Unilever, Procter&Gamble en GSK?"

Industrie kan snel grote impact maken

Smyle nodigt met de campagne ook de industrie uit om mee te doen. Fernhout: “Wij hebben sinds onze oprichting in 2020 al 10 miljoen plastic tandpasta tubes bespaard en dat getal willen we zo snel mogelijk verdubbelen. Maar stel je eens voor wat we kunnen bereiken als we onze krachten bundelen met de grote spelers, zoals Unilever, Procter&Gamble en GSK? Dat heeft snel grote impact: direct miljoenen minder plastic tubes in onze oceanen, natuur en verbrandingsovens. Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen."

Wie wil er nou zijn tanden poetsen met plastic?

Voor consumenten is bewustzijn bij het kopen van producten van belang. Zowel wat betreft verpakkingen als met het oog op microplastics in de producten. Fernhout: "Wie wil er nou zijn tanden poetsen met plastic?"

De campagne bestaat uit billboards en social media uitingen en loopt gedurende 6 weken.

Credits

Bureau: Fitzroy / United Playgrounds
Klant: Smyle
Beeldbewerker: Wieger Poutsma
Samenwerking: Ocean Outdoor