Specsavers haalt 1 april-grap uit
02-04-2012 (07:39) - Campagnes
Bril- en lensdragers in spé stuitten gisteren op een wel heel merkwaardige website. Op de website Alva Visie werd een online oogonderzoek aangeboden, waarbij ongebruikelijke testjes werden doorlopen, zoals het snel knipperen met de ogen, een reactietest en van heel dichtbij in de webcam kijken.
Het online oogonderzoek was een 1 april-grap van Specsavers met als doel aandacht te vestigen op het belang van een professioneel oogonderzoek. Want een compleet en uitgebreid oogonderzoek kun je niet alleen online uitvoeren. De actie is onderdeel van de nieuwe campagne van Specsavers: ‘Was nou maar naar Specsavers gegaan’, waarbij personen in hachelijke situaties terecht komen omdat zij niet goed kunnen zien.
Honderden personen die gisteren online op zoek gingen naar informatie over een oogonderzoek, een bril of lenzen, kwamen op de website Alva Visie terecht. Een speciaal gemaakte website door marketingbureau COZ in opdracht van Specsavers, waar op 1 april een fictief online oogonderzoek gedaan kon worden.
Bezoekers werden gevraagd hun webcam aan te zetten en zij doorliepen met simpele handelingen de test. Dit begon met het aanklikken van de juiste cijfers en letters. Gaandeweg werden de testen steeds eigenaardiger. Zo moesten de deelnemers hun reactiesnelheid meten door een balletje te volgen en hun ogen wijd openen met hun vingers. Uiteindelijk moesten ze hun hoofd op specifieke manieren draaien. Na afloop van de test – of bij het vroegtijdig stoppen door op de stopknop te drukken werd onthuld dat het hier om een 1 april-grap van Specavers ging.