
STABILO start campagne om gewoon te beginnen
Hoe begin je iets nieuws? Wat moet het worden? Waar start je? De nieuwe campagne van STABILO laat zien dat deze vragen er eigenlijk niet toe doen. Het gaat er niet om hoe je begint, maar dát je begint. Daarom zegt STABILO: Start Beginning.
In een wereld vol toetsenborden, spraakbesturing, filters en AI streven we vaak naar perfectie. Maar volgens recent neurowetenschappelijk onderzoek kan die digitale efficiëntie ons ook iets kostbaars ontnemen. Schrijven of tekenen met de hand versterkt de verbindingen in onze hersenen en bevordert het leerproces, zeggen hersenonderzoekers professor Audrey van der Meer en professor Ruud van der Weel (Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie).
'Als je AI gebruikt, train je AI. Als je pen en papier gebruikt, train je je hersenen', aldus Professor Audrey van der Meer. Hij waarschuwt zelfs dat specifieke neurale netwerken kunnen afnemen, of zelfs volledig verdwijnen, als ze niet regelmatig worden gebruikt. Daarom is het essentieel om te blijven proberen, falen, leren en zo je eigen stijl en vaardigheden te ontwikkelen. Dit principe, ook wel embodied learning genoemd, is niet alleen waardevol voor jonge hersenen, maar voor alle leeftijden.
Magie zit in het begin
Dit idee vormde de basis voor de nieuwe wereldwijde campagne van STABILO, ontwikkeld door KesselsKramer. Want wie kent het niet? Dat moment van twijfel voordat je begint. De talloze redenen om geen pen of potlood te pakken.
Toch is het begin vaak het mooiste en belangrijkste deel van een creatief proces. Het moment waarop je vrijuit schrijft of tekent, iets nieuws probeert, misschien zelfs iets lelijks maakt. Terwijl je dat doet, orden je onbewust je gedachten, leer je wat werkt en ontwikkel je jouw unieke stijl. En daar heb je weinig voor nodig: een vel papier en een pen kunnen de start zijn van een boek, een film of zelfs een wetenschappelijke doorbraak.
Edgar Schulten, Brand Director, STABILO: 'We richten ons vaak op het eindresultaat, maar de echte magie zit in het begin. Bij STABILO willen we mensen inspireren om die eerste stap te zetten, om te ontdekken, te leren en het proces te omarmen.'
Schoonheid van beginnen
In de ‘Start Beginning’-campagne brengt STABILO de schoonheid van beginnen in beeld door samen te werken met verschillende soorten beginners: van een enthousiast kind tot een ervaren kunstenaar. De campagnefilm toont creatieve uitingen van makers over de hele wereld, zoals Aki and Koichi, Willem de Haan, Martcellia Luinic, Marc Bohle, Suli Breaks en zelfs een robot.
Ook voor regisseur Suzanne Koopstra was deze campagne een eerste stap: dit is haar eerste commercial, die ze maakte terwijl ze nog afstudeerde aan de filmacademie. 'Het maakt niet uit hoe professioneel of gearriveerd je bent, je bent altijd ergens een amateur in. Als je niet steeds opnieuw met iets nieuws begint, zul je niet groeien. Daarom geloven wij dat iedereen een beginner is, of in ieder geval de beginner in zichzelf naar boven moet halen', vertelt Maartje Slijpen, creatief directeur bij KesselsKramer.
Lokaal aanpassen
Beginnen betekent ook loslaten. Daarom vroeg KesselsKramer de deelnemende kunstenaars om iets te maken op basis van woorden uit het Start Beginning manifest. Het teruggestuurde beeldmateriaal werd samengevoegd tot een dynamische, modulaire campagne met honderden uitingen: van video’s en printadvertenties tot out-of-home-uitingen. Zo kan elk land de campagne aanpassen aan zijn eigen behoeften.