Taxi-app DEXTR lanceert eerste Nederlandse AI-campagne
De Nederlandse taxi-app DEXTR lanceert een marketingcampagne die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden. De digitale en out of home campagne ‘Waar wil jij naartoe?’ werd ontwikkeld in samenwerking met Amsterdams creatief bureau The Wolfgang Project.
In de campagne wordt gebruik gemaakt van 80 AI-gegenereerde foto's.
Text to image
AI-tools zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E maken ‘text-to-image' gegenereerde afbeeldingen mogelijk. Het levert beelden op van mensen in een bepaalde setting die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo kreeg DEXTR voor de campagne meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi, zonder dat er een camera of modellen aan te pas hoefden te komen. In de campagne vraagt DEXTR aan Nederland waar zij naartoe willen, verwijzend naar de DEXTR-app.
Pionieren
Martijn Ros (merkstrateeg a.i. bij DEXTR) vertelt over de primeur: “Dit is onze eerste merkcampagne op landelijk niveau. Dat dit ook de eerste AI-gegeneerde merkcampagne van Nederland is, maakt het extra bijzonder. Het past bij DEXTR om de productie van de campagne op deze manier aan te vliegen; we houden niet zo van standaard en willen graag pionieren. Het is zeker niet zo dat we nooit meer op een andere manier campagnes gaan maken, maar we vonden het wel heel interessant om deze nieuwe tools als één van de eersten op deze manier toe te passen.”