The Erased font wist 363 woorden als statement tegen opgesloten journalisten
Het aantal journalisten dat wereldwijd gevangen wordt gezet, bereikt momenteel ongekende hoogtes. Creatief bureau 180 Amsterdam ontwikkelde daarom in samenwerking met Free Press Unlimited een lettertype dat zichzelf uitwist, om aandacht te vestigen op het gevaar waarin vele journalisten verkeren door simpelweg hun werk te doen.
Alleen al in het afgelopen jaar zaten 363 journalisten vast, een nieuw wereldwijd hoogtepunt en 20% meer dan het voorgaande jaar. En zelfs dat is het topje van de ijsberg, waarbij een groot aantal niet gerapporteerde gevallen opgeteld moet worden. Maar omdat we niet kunnen lezen wat nooit wordt gepubliceerd, blijft dit probleem grotendeels onzichtbaar. The Erased lettertype is ontworpen om dit onzichtbare probleem van censuur zichtbaar te maken, door voor elke gevangengezette journalist één woord te wissen.
Alternatief voor gebruikelijke lettertype
Het font is ontworpen voor nieuwsorganisaties en journalisten, die het kunnen gebruiken als alternatief voor hun gebruikelijke lettertype. The Erased maakt op een creatieve manier gebruik van een technische functie in de typografie, genaamd 'ligaturen', waarmee bepaalde woorden omgezet kunnen worden in een gewist woord.
Deze woorden zijn vooraf bepaald en gekoppeld aan daadwerkelijk gevangengezette journalisten. Elk woord vertegenwoordigt een onderwerp waarover die journalist heeft geschreven. Een tekst in het nieuwe font zal deze woorden automatisch onzichtbaar maken.
Om de veiligheid van de journalisten te waarborgen, worden hun namen niet gepubliceerd, maar alleen het land dat hen gevangen heeft gezet. Het lettertype zal jaarlijks worden aangepast om de toenemende dreiging op persvrijheid te visualiseren, naarmate het aantal gevangen journalisten drastisch blijft toenemen.
wereldwijd statement
Het font en de campagne eromheen worden gelanceerd op 3 mei, World Press Freedom Day, in een gezamenlijk, wereldwijd statement van verschillende nieuwsorganisaties. Van de Verenigde Staten, Syria tot Pakistan. Een van de publicaties die vandaag het lettertype overneemt, is de onafhankelijke The Moscow Times. Ze vervangen tijdelijk hun gebruikelijke lettertype voor the Erased. Zo bundelen ze hun krachten voor één gemeenschappelijk doel: noodzakelijke publieke aandacht creëren voor een wereldwijd cruciaal onderwerp.
Pol Hoenderboom, ECD bij 180 Amsterdam: “Elke journalist in de gevangenis is een verloren perspectief op de waarheid. The Erased font is ontworpen om te zorgen dat hun verhalen en perspectieven niet volledig verloren gaan. We maken op een slimme manier gebruik van ligaturen om 363 woorden automatisch uit te wissen, elk woord gelinkt aan een onderwerp waar de gevangen genomen journalisten over schreven.”
180 heeft samengewerkt met techbedrijf Wonderland om de technologie te ontwikkelen die gebruik maakt van het open-source platform GitHub, waarmee iedereen gemakkelijk het Erased-lettertype kan implementeren. Met de nieuw ontwikkelde schakelaar kunnen gebruikers het lettertype naadloos updaten en integreren in hun website, zonder handmatige downloads.
Jeena van der Heul, Creative Director of Innovation and Platforms bij 180 Amsterdam: "Deze innovatie helpt ons om gebruikers in staat te stellen ons bericht te verspreiden. "We zijn enorm trots op deze open-source oplossing die het voor iedereen toegankelijk maakt, inclusief nieuwsorganisaties en bloggers, om bewustzijn te creëren over censuur over de hele wereld."
“Het feit dat over de hele wereld journalisten verdwijnen en worden opgesloten is een steeds groter wordend probleem, waar we de aandacht op willen vestigen,” benadrukt Marieke Le Poole, Hoofd Marketing Communicatie bij Free Press Unlimited. “In samenwerking met 180 introduceren we een breed toepasbaar lettertype, en nodigen we elk nieuwsplatform ter wereld uit om hun stem te laten horen voor degenen die momenteel niet in staat zijn om hun eigen stem te gebruiken."
Op de website erased.freepressunlimited.org wordt een overzicht bijgehouden van elk verloren perspectief, en worden interviews en verhalen gedeeld van andere journalisten die het risico lopen om gevangen te worden gezet. Bovendien biedt de website instructies voor het installeren en gebruiken van het Erased-lettertype. Een krachtige tool om bewustwording over censuur wereldwijd te verspreiden.
Deze campagne is gecreëerd in samenwerking met brand en digital design studio Wonderland. Deze gezamenlijke inspanning is essentieel geweest bij het vormgeven van de campagne en het garanderen van haar succes.