The Family geeft vorm aan nieuwe koers Museum Rembrandthuis

The Family geeft vorm aan nieuwe koers Museum Rembrandthuis

10-03-2023 (12:18) - Campagnes

Museum Rembrandthuis heeft grote ambities. Het enige museum ter wereld dat volledig gewijd is aan Rembrandt wil zijn lokale, nationale en internationale positie als dé plek waar je Rembrandt beter leert kennen nog meer versterken. Uiteindelijk moet dat leiden tot 300.000 bezoekers per jaar. Om die ambitie te bereiken is het museum verbouwd en heeft het met The Family Amsterdam een complete rebranding ontwikkeld.

Het verbouwde Museum Rembrandthuis kiest ervoor om bezoekers niet alleen te inspireren met het werk en het vakmanschap van de kunstenaar, maar ook om mensen het huis en het leven van Rembrandt te laten ervaren. In het museum krijg je als bezoeker het gevoel alsof je naast de kunstenaar in de zeventiende eeuw staat en meekijkt over z’n schouder.

Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis: “In Museum Rembrandthuis stap je letterlijk het huis binnen waar Rembrandt vier eeuwen geleden heeft gewerkt en gewoond. Hier maakte hij lief en leed mee, verzamelde hij kunst en leidde hij beroemde leerlingen op, zoals Gerard Dou, Ferdinand Bol en Govert Flinck. En hier maakte hij zijn meesterwerken. In dit huis werd hij de allergrootste. Nergens anders ter wereld kun je zo goed het leven en het werk van Rembrandt ervaren als hier.”

Dichterbij kun je niet komen

In samenwerking met The Family Amsterdam werd een aangescherpte missie en visie, corporate story ontwikkeld en de belofte ‘Dichter bij Rembrandt kom je niet’ verder ingevuld. Het bureau hielp het museum ook met het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl.

Ed van Bennekom, namens The Family: “Het museum draait om het werk en het leven van Rembrandt, dus dat was ook het vertrekpunt voor de huisstijl. Centraal staat het huis, de plek waar hij z’n meesterwerken maakte en z’n spirit nog altijd aanwezig is. Z’n ongrijpbare leven wordt verbeeld door de vorm eromheen. Je kunt er een schilderspalet in zien, of een denkwolk, of zelfs de ‘bubbel’ waar hij in leefde. In communicatie uitingen biedt het logo een doorkijkje naar zijn wereld, het is dan als een passe-partout om z’n leven en werk.”

Rembrandt in een abri

Op 18 maart heropent het museum. Voor wie niet tot 18 maart kan wachten, ontwikkelde The Family een outdoor campagne. In zes abri’s verspreid door Amsterdam hangen etsen van Rembrandt die zijn gedrukt met replica’s van de originele etsplaten. Zo wil het museum de stad waar Rembrandt groot werd iets teruggeven.