The Ordinary waarschuwt voor Cheap Creep shopping seizoen
Nu het Black Friday-seizoen van start gaat, staan shoppers in de startblokken voor een maand vol koopjes, aanbiedingen en kortingen. Maar hoeveel van deze aanbiedingen zijn eigenlijk te mooi om waar te zijn? Om consumenten aan te moedigen verstandiger te winkelen - en niet toe te geven aan de Black Friday-hype - heeft huidverzorgingsmerk The Ordinary speciaal voor deze maand de 'Slowvember'-campagne gelanceerd.
De campagne, gecreëerd door het Amsterdamse bureau Soursop, introduceert het duistere fenomeen van de 'cheap creep': een ervaring die consumenten het hele jaar door hebben maar die vooral tijdens Black Friday overheerst, waarbij de werkelijke waarde van promoties en de feitelijke kwaliteit van producten wordt verdoezeld.
De campagne spoort beautyfans aan om net zo bewust met winkelen om te gaan als met huidverzorging. Vraag je af: “Is dit een goede deal voor mij en voor de planeet, of is dit een impulsieve aankoop? Ofwel, in de woorden van de campagne: is het “PROMO of FOMO”?
De opvallende actie, die het straatbeeld in de belangrijkste steden in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada zal sieren met gedurfde OOH-posters en paginagrote advertenties in de New York Times en The Guardian, laat zien hoe duistere marketingtactieken en ‘planned obsolescence’ de al maar toenemende wegwerpcultuur, overconsumptie en 'shrinkflation' aanwakkeren - iets wat veel voorkomt in de consumentgerichte industrieën. In Nederland is de uiting vooral te zien via social media en het offline verkooppunt The Ordinary: Deciem, The Abnormal Beauty Company in de Amsterdamse Negen Straatjes (Runstraat 10).
De ‘Slowvember' campagne loopt de hele maand november en is bedoeld om de mentaliteit van consumenten uit te dagen. Beauty liefhebbers worden aangespoord om duurzamer en bewuster te winkelen met vragen als 'Limited Edition or Scarcity Scare?' en 'Face Value or Extra Costs?' samen met een '10-step shopping routine' voor consumenten.
De uiting haakt in op een breder anti-Black Friday sentiment en weerspiegelt The Ordinary's toewijding aan radicale transparantie, een van de kernwaarden en een belangrijke factor in het aanhoudende succes van het merk.
Nicola Kilner, CEO and co-founder at DECIEM: "In een wereld met steeds meer beauty merken zal DECIEM standvastig blijven in onze zoektocht naar een betere bedrijfsblauwdruk, door tijdens deze periode de sluier van prijsmisleiding op te lichten en promoties aan te bieden die gebaseerd zijn op integriteit. We hopen dat jullie ons allemaal blijven volgen in deze ambitie en dat jullie van het weloverwogen aankopen doen een dagelijkse praktijk zullen maken om zo de wereld vriendelijker, toegankelijker en menselijker te maken."
Annie Chiu, Executive Creative Director van Soursop: "Met deze campagne willen we beauty fans twee keer laten nadenken voordat ze in de Black Friday-hype trappen. In plaats van gedachteloos te winkelen, nodigen we klanten van The Ordinary uit om net zo bewust en duurzaam te winkelen als ze hun huidverzorging aanpakken. In een tijd waarin het vertrouwen van consumenten in merken op een historisch dieptepunt is beland, hebben we bedrijven als The Ordinary nodig om een standpunt in te nemen en hun klanten met respect te behandelen. Geen poeha of overdreven claims. Hun radicale transparantie-ethos resoneert diep met ons bij Soursop en legt de lat voor hoe duurzame merken werken en praten met hun klanten en fans."
‘Slowember' loopt de hele maand november en omvat sociale media, OOH en print, met paginagrote advertenties en posters in Londen, Toronto, New York en Los Angeles, allemaal met een kortingscode van 23% voor producten van The Ordinary.
Klant: The Ordinary
Agency: Soursop
Executive Creative Director: Annie Chiu
Sr. Art Director: Wayta Monzon
Illustrator: Vincent Sapthu
Sr. Designer: Rosa Koolhoven
Head of Client Services: Catherine Dawson
Account Manager: Tessel van de Loo
Co-Founder: Ravi Amaratunga Hitchcock
Managing Director: Abigail Leah
Strategy Director: Steph Morrow