Thuiswinkel.org en True Ideas maken korte metten met online fraude

Thuiswinkel.org en True Ideas maken korte metten met online fraude

21-10-2025 (10:08) - Campagnes

In aanlaap naar de feestdagen lanceert Thuiswinkel.org in samenwerking met True Ideas de campagne 'Neem geen risico. Check het logo.' om consumenten te leren hoe ze betrouwbare webshops sneller herkennen en daarmee aankoopfraude voorkomen. Een hardnekking probleem, aangezien meer dan één mensen miljoen mensen slachtoffer zijn van onveilige webshops.

Fotocredit: Pim Hendriksen

'Was het maar zo duidelijk' is de creatieve insteek van de campagne. Want helaas zijn frauduleuze webshops allesbehalve duidelijk te identificeren. Het is tegenwoordig, zeker met behulp van technologieën als AI, enorm lastig om echt van nep te onderscheiden. Met als gevolg een product dat niet geleverd wordt en een webshop die onbereikbaar is.

Met herkenbare alledaagse situaties laat Thuiswinkel.org zien hoe je met één simpele check - het Thuiswinkel Waarborg-logo - snel zekerheid krijgt over de betrouwbaarheid van een webshop. Bij deze winkels kun je erop rekenen dat ze veilig zijn en eerlijk handelen. Ze doorlopen een strenge jaarlijkse certificering op het gebied van wet- en regelgeving, veiligheid en financiële stabiliteit.

Te mooi om waar te zijn

"Als Thuiswinkel.org voelen we ons medeverantwoordelijk voor een veilige e-commerce ervaring, en hoewel aankoopfraude niet onze leden betreft, helpen we graag de consument met het kiezen voor een veilige webshop, vertelt Paul Nijhof, Algemeen Directeur a.i. bij Thuiswinkel.org. “Online shoppen moet makkelijk én veilig zijn."

Nijhof vervolgt: "Als consument hebben we veel keuzevrijheid, maar die vrijheid vraagt ook bewustzijn over bij wie je koopt. Fraudeurs bewegen zich naar het online domein en worden steeds slimmer. Als consument moet je daar scherp op zijn en niet blind op een mooie webshop of advertentie vertrouwen. Lijkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo."

Groeiend probleem

Rond Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen neemt de drukte online toe en worden lookalike-sites vaker ingezet. Praktische handvatten helpen consumenten om juist ook in deze periode teleurstelling te voorkomen. Als je twijfelt, check dan het logo en de registratie. Zo verklein je in één klap het risico op aankoopfraude. Naast het checken van het Thuiswinkel Waarborg keurmerk, zijn er ook nog andere methodes om rode vlaggen op te sporen. Daarom combineert de campagne het verifiëren van het logo met andere praktische tips. Zo kunnen consumenten ook de url, prijs en bedrijsgegevens checken.

De consumentencampagne is gemaakt in samenwerking met True Ideas. Jeroen Ritsema, Founder van True Ideas: "In een tijd waarin online vertrouwen steeds belangrijker wordt, is het Thuiswinkel Waarborg keurmerk relevanter dan ooit. Met deze campagne helpen we consumenten om bewuste en veilige keuzes te maken. Zo dragen we samen met de bij Thuiswinkel.org aangesloten webshops bij aan een meer transparante en betrouwbare digitale economie."