Tienjarig Dutch Sustainable Fashion Week lanceert online campagne
Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) markeert dit jaar haar tiende jubileum en lanceert vandaag de online bewustzijnscampagnes ‘Na 30x dragen nog steeds stijlvol’.
Het is de eerste keer dat DSFW een gecoördineerde campagne organiseert en daarmee een brede doelgroep wil bereiken en aanmoedigen om kleding langer, vaker en met meer plezier te dragen.
Onderliggend aan deze positieve aanmoediging ligt een belangrijk maatschappelijk probleem. Mede door de opkomst van fast fashion, is het aantal kledingstukken dat we gemiddeld kopen tussen 2000 en 2014 met 60 procent toegenomen. Tegelijkertijd is de duur dat we onze kleding bewaren gehalveerd (bron: onderzoek McKinsey, 2016). Dit heeft schadelijke gevolgen voor het milieu.
Bedrijven moeten verduurzamen, maar DSFW gelooft dat wij - als consument - ook ons steentje kunnen bijdragen zonder in te leveren op stijl en creativiteit. Ook is op een duurzame manier met kleding omgaan niet per definitie duurder.
Milieuschade kledingconsumptie
Vandaag de dag zijn we gewend aan het fast fashion ritme, gevoed door marketingcampagnes en duizenden nieuwe kledingitems die dagelijks online worden gezet. Alles draait om het kopen van goedkope nieuwe kleding. Dit leidt tot een wegwerpcultuur met grote gevolgen voor mens en milieu, zoals kleding die massaal wordt gedumpt in Ghana (bron: NOS, 2023). Ook belandt elke seconde een vrachtwagenlading met kleding in de verbrandingsoven of op de vuilnisbelt (bron: Ellen Macarthur Foundation, 2017).
Met het thema ‘Na 30 keer dragen nog steeds stijlvol' (de 30 keer is geïnspireerd op The 30 Wear Challenge van Livia Firth), wil DSFW laten zien dat je niet steeds wat nieuws nodig hebt om een nieuwe look te creëren. Op deze manier hopen we mensen ertoe te bewegen minder kleding te kopen en meer gebruik te maken van wat al in hun kledingkast hangt. Dit is beter voor het milieu én je portemonnee.
Zes kledingstukken minder
We kopen in Nederland zo’n 46 kledingstukken per jaar (bron: Report Measuring the Dutch Clothing Mountain, 2017); als we zes kledingstukken minder zouden kopen, bespaar je niet alleen geld, maar ook bijna 40 kg CO2 per jaar. Wanneer iedere Nederlander dit zou doen, scheelt dit net zoveel CO2-uitstoot in een jaar als 85,000 keer met de auto rond de wereld. (bron: Milieu Centraal); Dragen we onze kleding negen maanden langer, dan kunnen we de CO2-voetafdruk, water en afval met 20 tot 30 procent verminderen. (bron: WRAP report Valuing our clothes: The cost of UK fashion, 2017);
Duurzame samenwerkingen
Dezelfde kleding 30 keer dragen op zo’n manier dat het vernieuwend blijft, vergt wel wat meer creativiteit dan steeds wat nieuws kopen. Juist die creativiteit moedigt deze campagne aan door te laten zien hoe je kleding op verschillende manieren kunt dragen en combineren. Om dit tot leven te brengen, zijn voor de campagne stijlcoaches gekoppeld aan influencers. Allemaal hebben zij duurzaamheid als uitgangspunt in hun werkwijze.
De campagne is in samenwerking met de Sustainable Fashion Gift Card en wordt gesteund door de gemeente Rotterdam.
Foto: V.l.n.r: groen model Cherisa Schouten, duurzame influencers: Michelle Amo, Gabriëlle Koster en Maartje Bregman. Fotografie: Joanne de Lijster