Tikkie Terug krijgt vervolg
19-10-2009 (09:55) - Campagnes
De succesvolle Tikkie Terug-campagne voor een beter klimaat krijgt een vervolg. De nadruk van de campagne ligt op eenvoudige energietips waarmee de consument bij het vaatwassen, wassen en drogen van kleding en het verwarmen en verlichten van het huis niet alleen energie maar ook geld bespaart. Hoeveel de consument precies kan besparen door thuis een Tikkie Terug te doen, is uit te rekenen met de Tikkie Terug-bespaartest op www.tikkieterug.com. Deze bespaartest is ontwikkeld door voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Het succes van de Tikkie Terug-campagne blijkt onder meer uit het feit dat het aantal Nederlanders dat op lagere temperaturen wast, en daarmee de energietip uit de campagne heeft opgevolgd, met 22% is gestegen sinds de start van de campagne begin 2008. De tweede Tikkie Terug-campagne werd dan ook bekroond met een Effie en kreeg een speciale MVO-vermelding.
De Tikkie Terug-campagne is een initiatief van RTL Nederland in samenwerking met Procter & Gamble en wordt ondersteund door de HIER Klimaatcampagne. De campagne maakt duidelijk met welke kleine aanpassingen in en om het huis energie kan worden bespaard. Doel van de campagne is om Nederlanders in beweging te brengen en aan te zetten tot gedragsverandering met betrekking tot energiebesparing. In de nieuwe campagne legt ambassadeur Froukje de Both uit dat de consument energie en geld bespaart door op lagere temperaturen te wassen en de vaatwasser op de ecostand (50°C - 55°C) te zetten. Deze campagne, waarin de Tikkie Terug-bespaartest centraal staat, is te zien op de RTL-zenders.
Hoeveel geld precies kan worden bespaard door een Tikkie Terug te doen bij het vaatwassen, wassen en drogen van kleding en het verwarmen en verlichten van het huis, kan de consument uitrekenen met de Tikkie Terug-bespaartest op www.tikkieterug.com. De test, ontwikkeld door Milieu Centraal, geeft een advies op maat op welke manier mensen energie én geld kunnen besparen.