Tony Chocolonely's oproep tijdens Sint: Strooi goed!
Nederland geniet jaarlijks van bijna 2.5 miljoen kilo Sintchocolade en letters. Tony Chocolonely speelt daar dit jaar op in met de campagne: Strooi goed! Want helaas schuilt er achter al dat chocolekkers een bittere realiteit: nog altijd worden cacaoboeren op grote schaal uitgebuit en onderbetaald. Tony's strijdt al jaren om dit onrecht te stoppen. Met deze nationale campagne wil Tony’s alle chocofans van Nederland oproepen om tijdens Sinterklaas te genieten van Sint-chocolade waar ook boeren van mee profiteren.
Ook roept Tony’s op om het verhaal te delen. Naast Tony’s letterrepen kan dat goed strooien ook met de chocoladeletters van Tony’s Open Chain’s missiepartners Delicata, Hema en Jumbo, die ook gemaakt zijn van verantwoorde cacao.
Strooi goed! campagne
De campagne is vanaf nu over heel Nederland te zien en bestaat uit: een nationale wildplak-campagne, twee murals in Amsterdam, displays in de supermarkt en een grote online-campagne. Op verschillende locaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam worden ook posters opgehangen met Tony’s letterrepen erop geplakt, om chocofans op een smakelijke manier een extra handje te helpen met het ‘goed strooien’. De komende twee weken worden ze dagelijks aangevuld.
Strijd tegen kinderarbeid
Op dit moment werken er 1,56 miljoen kinderen illegaal op cacaoplantages en is cacaoproductie voor een derde verantwoordelijk voor de grootschalige ontbossing die plaats vindt in West-Afrika. Armoede is de belangrijkste oorzaak hiervan. Tony’s wil laten zien dat chocolade maken anders kan. Daarom zijn alle cacaobonen in Tony’s chocolade en van onze 19 missiepartners in Tony’s Open Chain ingekocht via onze 5 samenwerkings-principes. Dat betekent o.a. dat cacaoboeren direct en voor de lange termijn een hogere prijs betaald krijgen voor hun traceerbare bonen en Tony’s ze ondersteunt met de productiviteit en klimaatbestendigheid van hun plantage. Zo kunnen boeren een leefbaar inkomen verdienen en komt er sneller een einde aan kinderarbeid en ontbossing.
Credits
Concept - Persuade
Artwork - Tony’s Chocolonely
Wildplakken - Stadsbehang
Bron: vorig jaar werd in de supermarkt bijna 2,5 miljoen kilo Sinterklaas-chocolade
verkocht (Nielsen, meetperiode: Week 12 2024 - week 13 2023).