
Universiteiten van Nederland geven docenten voor even corporate titels
In de huidige maatschappij zijn dure functietitels zoals manager, CEO en COO vaak statusverhogend. Mooie woorden, maar het werk zelf mist vaak echte betekenis. En dat terwijl je al die kwaliteiten óók kunt vinden in het leraarschap. De nieuwe campagne van de Universiteiten van Nederland en KesselsKramer speelt in op deze kwestie.
Als academisch onderwijzer ben je namelijk een vakexpert, leidinggevende, impactmaker, onderwijsontwikkelaar, onderzoeker en begeleider, blijkt uit het 'Beroepsbeeld van de academisch leraar' van de Universiteiten van Nederland. De Universiteiten van Nederland geven het leraarschap een flinke dosis extra status met termen als (respectievelijk) curriculum consultant, chief classroom officer, impact facilitator, growth developer, research coach en managing mentor - oftewel: leraar.
Tristan Roques, art director KesselsKramer: "Met deze campagne willen we mensen motiveren om leraar te worden, maar we willen ook een statement maken: welke banen waarderen we nou echt in onze samenleving? Als wij onszelf titels mogen geven als art director, creative director, account manager, waarom dan niet in het onderwijs?"
Dag van de Leraar
Vanaf de Dag van de Leraar op maandag 6 oktober vragen de universiteiten hun docenten om aandacht te genereren voor gezamenlijk hun functietitels op LinkedIn (tijdelijk) aan te passen naar één van de nieuwe functietitels. Dat vormt de aftrap van een ludieke campagne die door de universiteiten zelf wordt uitgerold via hun eigen kanalen, met behulp van digitale én fysieke toolkits met mokken, truien, buttons en stickers met daarop de statusverhogende functietitels.
De campagne is een vervolg op de succesvolle campagne 'Doe iets wat ertoe doet' die vorig jaar al volop werd opgepakt door de universiteiten zelf. Het resultaat van alle opgetelde inspanningen was een stijging van bijna 11% van het aantal inschrijvingen voor een universitaire lerarenopleiding.