UNLIKE ontwikkelt campagne 'Achter de sociaal werker' voor Sociaal Werk werkt!

UNLIKE ontwikkelt campagne 'Achter de sociaal werker' voor Sociaal Werk werkt!

18-06-2025 (10:31) - Campagnes

UNLIKE heeft in opdracht van Sociaal Werk werkt! de campagne 'Achter de Sociaal Werker' ontwikkeld: een eerbetoon aan de 60.000 sociaal werkers in Nederland die zich dagelijks inzetten voor anderen. De campagne is ontwikkeld rondom het fenomeen De Sociaal Werker van het jaar verkiezing en geeft yearround zichtbaarheid aan sociaal werk.

Dankzij sociaal werkers worden problemen die klein beginnen, niet groter en groter. Zo houden we radicalisering, polarisatie, een zorginfarct, groeiende armoede en andere maatschappelijke problemen in bedwang. En dat verdient meer zichtbaarheid. In een videoreeks worden sociaal werkers vanuit verschillende expertises op een opvallende manier geportretteerd: achterop de fiets.

Naast de portretten bestaat de campagne uit vakinhoudelijke content om het werkveld onder de aandacht te brengen, een oproep tot nominaties voor De Sociaal Werker van het jaar verkiezing en een uitgebreide social toolkit waarmee de genomineerden hun verhaal kunnen uitdragen. De campagne geeft zichtbaarheid aan het vak, onderstreept het belang van sociaal werkers én geeft de sociaal werkers een podium.

Een fiets en een goed gesprek

"Wij staan achter sociaal werkers en dat willen we laten zien. Met deze campagne geven we het vak Sociaal Werk de zichtbaarheid die het verdient én trappen we de verkiezing Sociaal Werker van het Jaar 2025 af", zegt Ella Beijer, Communicatieadviseur Sociaal Werk werkt! "Een groot compliment aan de drie sociaal werkers die tijd vrijmaakten om achterop de fiets te springen. Met passie en enthousiasme vertelden zij hun verhaal en lieten zo zien hoe waardevol sociaal werk is. We hebben met Unlike mooie content gemaakt, waarmee we hopelijk veel mensen gaan bereiken."

Glenn Manuel Da Silva, Creative Director UNLIKE: "Sociaal Werk werkt! staat achter de sociaal werker. Dat vertrekpunt gaf ons meteen richting: we wilden een vorm die dichtbij voelt. Geen grote productie, maar gewoon achterop de fiets. Letterlijk en figuurlijk met de sociaal werker mee. Die vorm bleek precies goed: nuchter, toegankelijk en menselijk. En juist daardoor komen de verhalen binnen. Je ziet wat er echt speelt, hoeveel impact sociaal werk heeft, en hoe belangrijk deze mensen zijn. Soms heb je niet meer nodig dan een fiets en een goed gesprek."

Bekijk de campagne hier.