![Veilig Verkeer Nederland en ANDC winnen Nudge van het Jaar 2024](/public/image/2025/schermafbeelding_2025-02-10_om_12.58.18.png)
Veilig Verkeer Nederland en ANDC winnen Nudge van het Jaar 2024
Behaviour Club bekroont elk jaar de meest impactvolle en creatieve gedragsinterventies met de Nudge van het Jaar-competitie. Deze editie ging de winst naar Veilig Verkeer Nederland en ANDC, die met dynamische snelheidsborden automobilisten feedback gaven op hun rijgedrag, via videoboodschappen van kinderen.
Het effect van de winnende nudge is gedurende vier weken gemeten en vergeleken met een controlelocatie. Op de locatie met het scherm daalde het percentage hardrijders van 57,3% naar 44,5%, terwijl dit op de controlelocatie juist steeg van 49,1% naar 52,9%. Daarnaast nam de gemiddelde snelheid op de interventielocatie significant af van 34,7 km/u naar 32,89 km/u, terwijl deze op de controlelocatie licht toenam van 32,83 km/u naar 32,89 km/u.
Voedingscentrum en Dopper
Op de tweede plaats eindigde de 'Eerst-op-tape' van het Voedingscentrum; een slimme reminder tegen voedselverspilling, die consumenten helpt producten met een kortere houdbaarheid als eerste te gebruiken. De derde plaats was de Slimme Watertap van Dopper; een interactieve watertap die het gebruik van herbruikbare waterflessen stimuleert met complimenten en realtime feedback over milieubesparing.
De jury, bestaande uit dr. Simone Krouwer (Behaviour Club), prof. dr. Dirk van Rooy (Universiteit Antwerpen), Paulien Schieven (Ipsos) en Ben van Hamersveld (Hogeschool Leiden) selecteerde de top 3 op basis van onderbouwing, creativiteit, uitwerking en meetbare resultaten. Vervolgens kon het publiek via stemmen mee bepalen wie de uiteindelijke winnaar werd.
Ook vorig jaar stond snelheid centraal in de winnende nudge. Toen ging de titel naar gemeente Den Haag, die op een creatieve manier snelheidsdisplays inzette om hardrijden in de stad te verminderen.