
Vier nominaties voor KPN bij YouTube Works Awards 2025
De 16 nominaties voor de YouTube Works Awards 2025 zijn officieel bekend gemaakt. Een diverse jury onder leiding van Henriette van Swinderen (bvA), bestaande uit brand marketeers, content creators en creatieven, hebben de meest spraakmakende en impactvolle YouTube-campagnes van het afgelopen jaar beoordeeld. KPN voert de lijst aan met vier nominaties.
Juryvoorzitter Henriette van Swinderen benadrukt de bandbreedte van de cases dit jaar: "Van uitgebreid en multimedia tot super simpel en über creatief. Heel inspirerend om te zien dat beide benaderingen effectief kunnen zijn!"
Ook Sebastiaan Spinhoven, Creative Content Director GroupM heeft genoten van de uiteenlopende creativiteit van de inzendingen: "Sommige cases sprongen eruit door een ijzersterk inzicht, anderen tapten slim in op bestaande communities of maakten creators als ambassadeur onderdeel van hun verhaal. Het was soms appels met peren vergelijken, maar juist dat laat zien hoe rijk en veelzijdig YouTube als platform is."
AI-hulpje
Nieuw dit jaar was de toevoeging van de AI-assistent NotebookLM, die de juryleden konden inzetten om sneller en effectiever te jureren. "Die heeft ons goed geholpen om snel bepaalde terug te vinden", vertelt Van Swinderen. Toch waren het de juryleden zelf die het laatste woord hadden: "Uiteindelijk draait het op zo’n dag natuurlijk om het met elkaar van gedachten wisselen en elkaar overtuigen welke campagnes het beste zijn. Juist die uitwisseling van ideeën maakt een jurydag zo waardevol!"
Daar sluit Spinhoven zich bij aan: "Sommige cases focusten sterk op technische aspecten en cijfers. Dan is het prettig om direct vragen te kunnen stellen aan AI voor extra context of uitleg. Zo laat je AI voor je werken, in plaats van dat AI jouw werk overneemt. Maar het échte beoordelen blijft mensenwerk."
Grote en kleine merken
Niet alleen de content zelf is uiteenlopend, ook de grootte van de merken achter de inzendingen verschilt, vertelt jurylid Alexandra den Hartog, Head of Growth Swapfiets: "Het leuke aan deze award is dat we cases hebben beoordeeld van zowel de gevestigde merken met grote 360-campagnes, als van kleinere merken met minder marketingbudget die op YouTube een mega succes hebben behaald." Deze verschuiving in marketing wordt volgens Den Hartog dan ook onderstreept door de genomineerden van dit jaar.
Dit zijn de zestien genomineerden:
Categorie The Underdog (impactvolle campagnes van kleine merken): Daily Paper (From Creativity to Scalability), Uitgekookt (Steeds meer mensen, Uitgekookt!), Zelesta (Skyrocketing Zelesta Brand), Werktalent (TransferTalent).
Categorie Creative Excellence (campagnes die creativiteit tot leven laten komen op het platform): KPN (Logbusters), KPN (Stukje Van Mij), Calvé Pindakaas (Klaar voor de Sport), Supergaande x Vodafone (Supergaande Zoekt Talent).
Categorie Masterful Media Planning (slimme media-first campagnes): Tempo-Team (Het Geluid van Werkplezier!), Adidas (Matchday), TOTO (TOTO WedStrijd), KPN (Level up je gameplay).
Categorie Changemakers (purpose-driven marketingcampagnes): Statiegeld Nederland (Get Statiemonnie), Kruidvat (Verzorgingsarmoede in Nederland), FNV Young & United (Jeugdloon Campagne), KPN (Stukje van Mij).
De volledige jury bestaat uit: Denise Kenter (Brand Marketeer Randstad Groep Nederland), Raoul de Graaf (Creator Bankzitters), Mascha Feoktistova (Creator Beautygloss), Daniel Franco (Head of Retail Media & Advertising HEMA), Paul van Kuilenburg (Strategy Director Alfred), Sebastiaan Spinhoven (Creative Content Director StudioM), Appie Ayoubi (Talentmanager & Creative Director Ayo Agency), Senna Kost (Co-Founder and Head of creative aidem agency), Su May Tan (Country Manager Vayner), Edwin Hof (Global Digital Marketing & CRM Rituals) en Alexandra den Hartog (Head of Growth Swapfiets).