Walibi verwijdert reclame tijdelijk na ophef over vermoorde vrouw

Walibi verwijdert reclame tijdelijk na ophef over vermoorde vrouw

22-08-2025 (10:15) - Campagnes

Walibi Holland heeft de nieuwe campagnevideo voor Halloween Fright Nights 2025 van al zijn kanalen verwijderd, na een stortvloed aan negatieve reacties op social media. In de clip zag je een vrouw geveild en daarna vermoord worden. Extra pijnlijk is de timing van de lancering.

Beeldcredit: YouTube-kanaal Walibi Holland

Elk jaar organiseert Walibi Halloween Fright Nights, een reeks horroravonden in het pretpark compleet met beangstigende acteurs en spookhuizen. In aanloop hiernaartoe lanceert Walibi traditiegetrouw een commercial waarin Eddie de Clown, de hoofdrolspeler van het evenement, alvast inspeelt op de angstemoties van het publiek. Maar dit jaar zijn ze dus een paar stappen te ver gegaan.

In de offline gehaalde campagne zien we Eddie de Clown een gruwelijke veilig leiden. De clown verhandelt een doodsbange vrouw, die gepresenteerd wordt in een afgesloten glazen kist. Na het uitbrengen van het hoogste bod valt de vrouw door een luik naar beneden en spat er bloed tegen de wanden aan. 

Pijnlijke timing

Geweld tegen vrouwen ligt extra gevoelig, nadat de 17-jarige Lisa uit Abcoude op schokkende wijze is vermoord op weg naar huis van het uitgaan. Dit gebeurde in de nacht van dinsdag op woensdag - toch ging het pretpark op woensdagmiddag live met hun reclamespot. 

Op social media wordt Walibi ondertussen beschuldigd van het verheerlijken van vrouwenmoord, zo ook op LinkedIn. Onder anderen Anne Stokvis, creatief directeur van N=5 spreekt haar verontwaardiging uit: "Van de honderd miljoen narratieven die je kunt verzinnen, kies je als merk uitgerekend díé waarin vrouwen worden geobjectiveerd en femicide wordt gebagatelliseerd", schrijft ze op haar pagina

Geïnspireerd door Banksy

Walibi verdedigde zichzelf zelf gisteren in een verklaring, waarin het pretpark uitlegde dat de 'moord' is geïnspireerd op het een kunstwerk van Banksy, dat na het hoogste bod door de papierversnipperaar werd gehaald. Ook lieten zij zich inspireren door de film Kingsman: The Golden Circle, waarin mensen vermoord worden door een vleesmolen.

Verder in de verklaring stellen ze dat de uiting tot en met zondag offline wordt gehaald. Daarna is hij weer te zien, zo bevestigd ook een woordvoerder van Walibi in het ANP. Tegelijkertijd benadrukt Walbi de fictieve aard van de reclame: "Zowel Eddie de Clown als zijn freaks zijn overduidelijke fictieve figuren die mede door hun overdreven gretigheid aantonen dat deze hele scene de werkelijkheid overstijgt, om maar te zwijgen over het karikaturale script waarbij geen enkele relatie werd nagestreed."

ARA is niet betrokken

De halfbakken verklaring schiet bij veel fans in het verkeerde keelgat. "Deze reactie is zo bizar toondoof" en "Hoezo is het vanaf maandag geen probleem meer om een commercial uit te zenden waarin een vrouw wordt belaagd, geveild en vermoord?", klinkt het in de comments onder de verklaring.

Creatief bureau ARA, sinds vorig jaar partner van Walibi, heeft nadrukkelijk niks te maken met deze commercial, zo laat algemeen directeur Paul Kroef weten aan de FONK-redactie. Op dit moment is nog onduidelijke welke partij wel betrokken is bij de Halloween-reclamespot.


nu.nl, looopings.nl