Wat er ook gebeurt, Roorda werkt voor NL-Alert

Wat er ook gebeurt, Roorda werkt voor NL-Alert

20-01-2025 (07:00) - Campagnes

Dat een NL-Alert een alarmmiddel is voor noodsituaties, weten de meeste mensen inmiddels. Dat je actie moet ondernemen is ook steeds vanzelfsprekender. Dat geeft ruimte om nu ook te focussen op specifieke doelgroepen, zoals jongeren. En om een belangrijke boodschap toe te voegen: informeer ook anderen. Dat gebeurt met het concept ‘Wat er ook gebeurt, volg je NL-Alert’.

Hierin vormen deelcampagnes samen een herkenbare en aansprekende campagne. Roorda Reclamebureau won de aanbesteding van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De eerste deelcampagne start 20 januari.

Het overkoepelende concept spreekt meerdere doelgroepen aan, met verschillende boodschappen. Dit keer: lees het bericht, volg het handelingsperspectief op, en informeer anderen. Want hoewel 93% van de mensen een NL-Alert ontvangt, bereikt het bericht niet iedereen. Doordat ze geen telefoon bij zich hebben bijvoorbeeld. Of doordat de telefoon geen verbinding heeft met een Nederlandse zendmast. Daarom roepen we in deze deelcampagne op om alert te zijn op mensen in je omgeving die het NL-Alert mogelijk gemist hebben, en die persoon te informeren. Zo helpen we elkaar.

In de campagne zien we humoristische situaties waarin mensen elkaar informeren, ook al komt dat even niet zo lekker uit. Uit eerder onderzoek blijkt: humor werkt. Het maakt de boodschap aansprekender en vergroot de urgentie. Daarom kiest Roorda, ondanks de serieuze context, voor een humoristische aanpak die rampscenario’s mijdt en juist positieve emoties benadrukt, zoals saamhorigheid.

Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau): “Humor is een fantastisch middel om op te vallen en de juiste emotie te raken. Daarnaast verhoogt humor het werkplezier van ons als makers aanzienlijk. Het was een feest om deze campagne samen met het team en de opdrachtgever te mogen maken.”