WOMEN Inc. doorbreekt menstruatietaboe met campagne ‘Gewoongesteld’

WOMEN Inc. doorbreekt menstruatietaboe met campagne ‘Gewoongesteld’

28-05-2025 (12:41) - Campagnes

Voor meer dan de helft van de wereldbevolking hoort ongesteld zijn er gewoon bij. Toch rust er nog altijd een taboe op menstruatie. Uit een rondvraag van WOMEN Inc. blijkt dat bijna de helft van de vaders nooit met zijn dochter(s) over menstruatie praat. Met de campagne ‘Gewoongesteld’ wil WOMEN Inc. de stilte doorbreken.

WOMEN Inc. vroeg 500 vaders naar hun ervaringen. Bijna de helft (48%) zegt menstruatie nooit te bespreken met hun dochter(s), 41% doet dit soms en slechts 11% regelmatig. Vaders bespreken menstruatie nog minder vaak met zoon(s), 68% heeft het nooit over menstruatie, 28% soms en 4% regelmatig. Tussen vaders onderling blijft het gesprek vrijwel uit: slechts 1% praat er regelmatig over met andere vaders, 18% soms en 81% geeft aan dit nooit te doen.

Vicieuze cirkel

"Zolang menstruatie onder de tafel verdwijnt, blijft het taboe bestaan," zegt Emma Lok, directeur van WOMEN Inc. Dat leidt tot schaamte, ongemak en gebrek aan kennis. Maar ook tot het te laat herkennen van gezondheidsklachten en vrouwen die zich niet serieus genomen voelen op school of werk. "Vaders kunnen hierin echt het verschil maken. Menstruatie is geen vrouwenzaak, maar een zaak van iedereen.”

Het menstruatietaboe is hardnekkig. Een eerder gepubliceerd rapport van WOMEN Inc. toont aan dat veel mannen én vrouwen menstruatie vooral als iets ongemakkelijks of vies zien. Zo vindt 49% van de vrouwen en meisjes het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen waar collega’s, studiegenoten of kennissen bij zijn. En 1 op de 3 jongens vindt dat menstruatie geheim moet blijven.

Van ongesteld naar ‘Gewoongesteld’

Met de meerjarige campagne ‘Gewoongesteld’ zet WOMEN Inc. in op normalisatie. Zodat iedereen mee kan praten. Naast de oproep gericht aan vaders, start ook een postercampagne met daarop ‘Gewoongestelde’ vragen en lanceert WOMEN Inc. de Gewoongestelde vragenkaartjes in samenwerking met Rutgers. Deze vragen helpen om open te praten over menstruatie, de menstruatiecyclus en menstruatieklachten.

WOMEN Inc. roept daarom alle vaders in Nederland op: praat er gewoon over! Iven Cudogham (bekend van Een Huis Vol en vader van zeven kinderen) trapt af en opent het gesprek met andere vaders op straat.