Niet te temmen: Jeroen Icks op jacht naar Young Lions overwinning
Pas anderhalf jaar werkt Jeroen Icks als creative bij Joe Public. Toch is hij dit jaar al te vinden in Cannes voor een deelname aan de befaamde Young Lions competitie: dé wedstrijd waarin jonge talenten de kans krijgen hun skills te tonen op een wereldtoneel. Daags voor de alles bepalende presentatie spreken we met Jeroen in het Palais des Festivals over de once-in-a-lifetime-ervaring, race tegen de klok en meer.
‘Super vet!’ was Jeroens eerste reactie toen hij hoorde dat hij namens Joe Public mocht meedoen aan de competitie. Hij had voor deze week eigenlijk al andere plannen. Zo zou hij afstuderen en een concert bezoeken, maar zei deze graag af voor een reisje naar de Franse zon. ‘Naar Cannes gaan is al geweldig, maar dat je dan ook nog eens mag meedoen aan de Young Lions is echt een once-in-a-lifetime ervaring.' De cre hoopt in de toekomst vaker aan de competitie mee te kunnen doen. 'Het afstuderen komt later wel’, grinnikt Jeroen.
In slechts 24 uur moeten Jeroen en zijn compagnon Rafael een campagne maken voor Project Dandelion: dit initiatief richt zich op vrouwen die volgens de organisatie het hardst worden getroffen door de klimaatcrisis. ‘Met de campagne willen we dat meer mensen zich bij de beweging aansluiten, zodat we een sterke stem kunnen vormen en de politiek kunnen dwingen sneller te handelen’, vertelt Jeroen.
Race tegen de klok
Tijdens het gesprek vertelt Jeroen dat hij en Rafael nog druk bezig zijn met het uitwerken van de creatieve plannen, want de deadline is al om kwart voor vijf: 'We kijken hoe we de campagne kunnen gamificeren, zodat het leuk wordt voor mensen om zich op een laagdrempelige manier bij Dandelion aan te sluiten.'
‘Dat is wel het lastigste’, geeft Jeroen toe. ‘Voor veel mensen is de klimaatcrisis een ver-van-mijn-bed-show en zij denken dat iets er tegen doen te veel moeite kost. We willen laten zien dat dat helemaal niet zo is.’ Hoe ze dat precies gaan doen, is nog de grote vraag. Maar Jeroen blijft optimistisch: ‘Daar hebben we nog een paar uur voor, dus dat moet nog lukken.’
Tussen stress en plezier
De jongens staan er niet helemaal alleen voor. Voordat de campagne naar de jury gaat, worden de creatieve ideeën nagekeken door experts van Joe Public en RAW. Dit betekent dat de campagne op het laatste moment nog kan worden aangepast. 'Het is stressvol, maar dat houdt het ook leuk. Dat is de sport’, zegt Jeroen.
De presentaties van de Young Lions Competition vinden vandaag (woensdag 18 juni) plaats, gevolgd door de prijsuitreiking op vrijdag 19 juni. Als eerste op de hoogte zijn van de winnaar? Houd dan fonkmagazine.nl in de gaten!