Na wereldwijde ophef neemt Cannes Lions vijf maatregelen

Na wereldwijde ophef neemt Cannes Lions vijf maatregelen

10-07-2025 (16:10) - Cannes

Wie vanaf 2026 een case inzendt voor Cannes Lions, krijgt te maken met een stenger beoordelingskader. Dit moet zorgen voor meer transparantie en vertrouwen in de meest prestieuze prijzen voor creatieve communicatie.

Fotocredit: Getty UK

Dat besluit de organisatie na ophef over verschillende cases omtrent transparantie en het gebruik van AI. Zo werd de Grand Prix voor het Braziliaanse bureau DM9 en Consul met 'Effecient Way to Pay' zelfs teruggetrokken vanwege het onrechtmatig gebruik van AI-beelden. Ook in Nederland ontstond discussie over de Gouden Leeuw voor GUT Amsterdam.

Cannes Lions CEO Simon Cook, legt uit waarom de nieuwe maatregelen nodig zijn: "Bij Lions staat creativiteit die groei stimuleert centraal. Met deze vernieuwde standaarden nemen we onze verantwoordelijkheid om zowel een podium te bieden aan creativiteit als de waarde ervan te beschermen. Creatieve excellentie moet gelijk staan aan creatieve integriteit."

De organisatie heeft de volgende integriteitsmaatregelen genomen:

1. Ownernership and Authorship

Elke inzending moet goedgekeurd zijn door een leidinggevende van het inzendende bedrijf én een senior marketeer van het merk waarvoor de campagne is gemaakt. Alle onderdelen van de inzending, zoals de casefilm, data en andere claims, moeten feitelijk correct zijn.

2. Veracity of Claims

Er is een nieuw verificatiesysteem in het leven geroepen dat de juistheid van elke claim zowel handmatig als met behulp van AI checkt. Daarbij kunnen de juryleden een hulplijn inschakelen in de vorm van een expert, die claims op gebied van impact, campagne-effectiviteit, media-resultaten en data onafhankelijk beoordeelt. Ook is er een AI Integrity Handbook samengesteld, waarin duidelijk staat omschreven wat wel en vooral niet acceptabel is op het gebied van AI.

3. Consqecuence of Misrepresentation

De festivalorganisatie behoudt zich het recht voor om op elk moment een inzending te diskwalificeren, ook nadat een prijs is toegekend, als blijkt dat er sprake is van misleiding. Bij bewezen schuld loopt de inzender het risico tot drie jaar uitgesloten te worden van deelname aan Cannes Lions. 

4. Due Proces & Independent Oversight

Verdachte cases worden beoordeeld door een nieuwe Integriteitsraad, bestaande uit juridische en ethische experts uit de sector. De inzenders hebben altijd het recht om in beroep te gaan tegen deze commissie. 

5. Transparancy in Governance

Om het beoordelingsproces transparant te houden, publiceert Cannes Lions voortaan een Integrity Audit met daarin een overzicht van de zorgen, klachten en verbeterpunten. 

Met deze maatregelen kijkt Cook vol vertrouwen naar de aankomende edities: "Creativiteit is alleen waardevol als het geloofwaardig is. En geloofwaardigheid moet je verdienen. Deze tijdige veranderingen markeren het begin van een nieuw tijdperk voor ons allemaal. Niet alleen voor Cannes Lions, maar voor de toekomst van de wereldwijde creatieve marketing."