RA*W en Matt Sleeps blikken terug op een creatief hoogstandje

RA*W en Matt Sleeps blikken terug op een creatief hoogstandje

09-07-2025 (15:02) - Cannes

De creatieve pitch van RA*W's Cannes Summer Course vond dit jaar plaats op 35.000 voet hoogte, en dat heeft direct zijn vruchten afgeworpen. Het winnende duo Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative veroverde niet alleen de harten van de jury op RTL Beach, maar zette ook CEO Joep Verbunt van Matt Sleeps direct aan het werk.

Steffi Boom (Creative Art-Director) en Esther van Vliet (Creative Copywriter) van Dentsu Creative grepen hun kans met beide handen en werkten hun NAVO-concept uit tot in de puntjes. "Eén uur voor het boarden hakten we de knoop door: we gaan voor een idee met humor. Ook wel tricky, want we kenden de klant nog niet. In het vliegtuig werkten we alles uit, van copy tot design. Joep van Matt Sleeps zat toevallig linksachter ons en zag hoe wij Donald Trump verwerkten in de presentatie. Op dat moment snapte hij er nog niks van, maar een dag later pakte het toch goed voor ons uit."

Het duo bedacht een campagne rondom de NAVO-top in Den Haag. Hun idee: voorzie alle high-end hotels in Den Haag van Matt Sleeps' nieuwe Hybrid Pro-matrassen, zodat wereldleiders beter slapen en betere beslissingen nemen. Met de bijbehorende campagneregel: ‘Good decisions start with a good night's sleep’. Het concept speelt slim in op de actualiteit met beeldmateriaal van bekende politici die tijdens vergaderingen in slaap vallen: een humoristische maar scherpe invalshoek.

Van Cannes naar krantenkoppen

Joep Verbunt, CEO van Matt Sleeps, was zo enthousiast over het concept dat hij direct na terugkeer uit Cannes met zijn team aan de slag ging. Het resultaat? Een paginagrote advertentie in NRC, de Volkskrant en Het Parool met NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte en president Donald Trump die samen liggen te ronken op een Matt sleeps matras.

"Het idee is gewaagd en speelt in op iets herkenbaars: slechte nachtrust bij wereldleiders. De link met ons product is ijzersterk. Er zaten veel goede ideeën tussen, maar dit sprong eruit omdat het meteen een glimlach oproept én werkt als PR-stunt", aldus Verbunt.

Vliegende start op RTL Beach

De pitch vond zoals elk jaar plaats op RTL Beach, waar de duo's met hun voeten in het zand en hun ideeën op scherp hun concepten live presenteerden voor klant en jury. Marco Gijsen, Director ALLY bij Ad Alliance en jurylid, was enthousiast: "De live-pitch was voor ons een bloedsnelle creatieve van-nul-tot-honderd-acceleratie. Binnen een uur na onze aankomst op Nice Airport, gutste de creativiteit van ons podium. Wanneer de adverteerder vervolgens met durf en daadkracht doorpakt bij de uitvoering van het winnende concept, zou ene John Hannibal Smith goedkeurend geknikt hebben." 

De magie van de pitch is gevangen in een shortmovie, gemaakt door jong talent Mees Peters. De film geeft een inkijkje in de gezellige maar vooral ook inspirerende sfeer van het pitch traject.