Heineken flipt je telefoon om phubbing te stoppen

Heineken flipt je telefoon om phubbing te stoppen

08-04-2025 (10:34) - Creatie

Heineken lanceert 'The Flipper', een slim telefoonhoesje dat je telefoon automatisch omdraait zodra het merkt dat je het gezellig hebt. Dankzij AI-technologie herkent het hoesje het woord ‘proost’ en draait het je telefoon om, zodat je niet wordt afgeleid door meldingen of social media.

Het technologische snufje speelt in op een modern probleem: phubbing – oftewel, mensen die liever door hun social media scrollen dan écht contact maken met de mensen om hen heen. Uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst 47% van de volwassenen zichzelf als ‘phubber’ ziet: constant met hun telefoon bezig, zelfs tijdens sociale momenten.

Om de boodschap van #SocialOffSocials kracht bij te zetten, riep Heineken de hulp in van de Zweedse uitvinder en robotica-fan Simone Giertz. De campagne rondom 'The Flipper' is ontwikkeld door creatief bureau LePub, via hun tech-collectief LeGarage, en wordt ondersteund door PR-bureau The Romans.

Bruno Bertelli, CEO van LePub: "The Flipper is meer dan een gadget – het is een speels maar krachtig symbool dat mensen aanspoort om échte momenten te beleven. Zoals samen een biertje drinken. We hopen dat dit project gesprekken op gang brengt over het belang van offline connectie en bewust genieten."

Zo flipt het hoesje je telefoon om (tekst gaat verder onder video):


The Boring Phone

Het is niet de eerste keer dat Heineken een product lanceert om digitale afleiding tegen te gaan. Vorig jaar introduceerde het merk al The Boring Phone, een stijlvolle telefoon zonder afleidende apps. Die werd een groot succes, waarna het biermerk ook Boring Mode lanceerde: een functie waarmee je van elke smartphone een ‘Boring Phone’ kunt maken.

Ook bracht Heineken eerder The Closer uit: een slimme flesopener die, zodra je er een biertje mee opende, automatisch je werkapps afsluit. 'The Flipper' is voorlopig nog een prototype, maar ook zonder dit apparaat kun je je telefoon gewoon omdraaien en bewust kiezen voor offline contact.