Iskander Smit (Cities of Things) vanuit München over slimme technologieën en creatieve zeggenschap

24-05-2022 (10:00) - Creatie

Tot 22 mei was CreativeNL aanwezig op de Munich Creative Business Week (MCBW) met een delegatie van 13 deelnemers, die Nederland vertegenwoordigen en maatschappelijke impact willen maken. Bij fonkmagazine.nl een korte serie interviews met een aantal van hen. In deze aflevering: Iskander Smit van Cities of Things:

Cities of Things is een langer lopend, gezamenlijk programma van de steden Amsterdam en München, en bestaat uit een consortium van creatieve partners (uit beide steden) als INFO - business innovation partnerSpace&MatterSpringtime DesignSophisti en Munich Urban Colab 'that have been shaping the first ideas and plans for a responsible intelligent neighbourhood hub that empowers citizens and increases liveability through sustainable logistics'.Samen organiseerden ze tijdens de MCBW het evenement 'Cities of Things – designing for a new paradigm of the smart city'.Iskander Smit is Chairman Cities van Things en Innovation Director bij digitaal bureau INFO.
 
Waarom ben je naar München gegaan?
Stichting Cities of Things wil kennis ontwikkelen en delen over een volgende versie van de slimme stad waarin we samenleven met autonome objecten en intelligente systemen. We kijken naar de rol van de burger, naar zeggenschap. We werken daarvoor samen met onderzoekers op verschillende universiteiten en hogescholen, en organiseren fieldlabs om praktijk en onderzoek bij elkaar te brengen in concrete pilotprojecten.
De Creative Embassy MUC-AMS heeft Cities of Things uitgenodigd een fieldlab in te vullen binnen deze samenwerking. De afgelopen tijd is er daarvoor een Letter of Intent getekend met een aantal creatieve bureaus uit Amsterdam om vanuit die visie gezamenlijk de sociale infrastructuur van een buurt te versterken. Tijdens MCBW organiseren we een workshop om verbindingen met de creatieve industrie en organisaties in München te leggen.'

Wat inspireert jou in jouw vakgebied het meeste?
'Experimenten die kritisch opbouwend kijken naar technologische ontwikkelingen en hun sociale implicaties, door kunstenaars, designers en onderzoekers. Werk van mensen als James Bridle, Iohanna Nicenboim en Anab Jain.'

 
Welke ontwikkeling/trend(s) zie je?
'Slimme technologie is een van de grote trends. AI is de volgende technologie nadat we voortdurend verbonden zijn en afstanden letterlijk en figuurlijk kleiner zijn geworden. De volgende stap zijn de slimme initiatiefrijke assistenten die ons op allerlei niveaus bijstaan. Niet als gereedschap maar als partner-in-crime; een "co-performance". Samen stellen we doelen en bereiken we deze door mens en techniek via hun specifieke kracht in te zetten.
De verhouding en wisselwerking tussen ons digitale en fysieke leven is aan het veranderen. We leven bijna primair in een digitale virtuele wereld. Niet (nog) in een metaverse per se, maar ons sociale infrastructuur is digitaal. De waarde en beleving vinden echter nog steeds voor een belangrijk deel in het fysieke plaats; we krijgen langzamerhand een physical twin van het digitale leven. Hoe ziet dat er vervolgens uit?'
 
Wat zijn de grootste maatschappelijke uitdagingen waar we als creatieve industrie voor staan en waarbij we dankzij design concreet/relatief snel mee kunnen helpen?
'Om voort te borduren op mijn vorige antwoord: dit heeft een brede impact, ook voor creatieve industrie. Er komen steeds meer tools om het creatieve proces te ondersteunen. Als middel om op andere ideeën te komen, nieuwe gezichtspunten te krijgen. Het kan letterlijk je ogen openen.
Er zit echter ook een keerzijde aan de afhankelijkheid die zal ontstaan, als we niet meer zonder kunnen leven. We krijgen minder zeggenschap over de keuzes die we maken, wat we niet altijd doorhebben.
Bij het invullen van een nieuwe balans in zeggenschap ligt een belangrijke taak voor de creatieve industrie, de ontwerpers. Ontwerpen voor de slimme initiatiefrijke "partners" is nog een onontgonnen terrein, het denken zit nog nu vooral in de academische wereld. We moeten naar research through design; een wisselwerking tussen praktijk en onderzoek is de beste manier om hier mee aan de slag te gaan.'
 
Hoe denk/hoop je dat Duitse bedrijven naar Nederlandse creativiteit kijken?
'Ook afgaande op de gesprekken in eerdere sessies rond het Cities of Things-project wordt benoemd dat wij meer de menselijke kant als uitgangspunt nemen in het ontwerp, minder vanuit de technologie. Daarin zijn we blijkbaar verder.'
 
Bekijk hier het boekje met alle Nederlandse deelnemers op de MCBW.