The Brink Agency en TBI enthousiasmeren jongeren met VR over techniek

The Brink Agency en TBI enthousiasmeren jongeren met VR over techniek

05-11-2025 (12:02) - Creatie

De bouw- en infrasector is een cruciale pijler van Nederland, maar kampt met een steeds grotere instroom problematiek. Daarom ontwikkelden TBI Praktijk Fonds, stichting ZWBT en The Brink Agency een nieuwe manier om jongeren te enthousiasmeren over een carrière in de techniek en bouw.

The Brink Agency ontwikkelde een schaalbare VR-ervaring waarin leerlingen zich onderdompelen in de toekomst van infrastructuur, van tunnels en bouwplaatsen tot bruggen en duurzame woningen. Met interactieve scenario's, echte cases en elementen van gamification wordt de ervaring tot leven gebracht.

"Toen Carlo Teunissen van Praktijk Fonds TBI bij ons aanklopte, stond de ambitie al vast: een rijdende VR-ervaring die jongeren laat kennismaken met de wereld van bouwen en techniek", vertelt Simon Koop, Creative Director van The Brink Agency. "Onze taak was om dat idee te vertalen naar iets wat niet voelt als een les, maar als een beleving die blijft hangen."

Nieuwsgierige kinderen

De truck arriveert op het schoolplein, kinderen verzamelen zich nieuwsgierig rondom het voertuig. Binnen stappen ze één voor één een nieuwe wereld in. "Ze kijken met grote ogen, lachen, stellen vragen", vertelt Koop. "Het is niet ongewoon dat er 300 leerlingen op één dag meenemen in de ervaring." Docenten reageren verbaasd op het effect: "We hebben onze leerlingen nog nooit zo geïnteresseerd in techniek gezien."

Perceptie veranderd

De cijfers liegen niet: al meer dan 15.000 kinderen, verdeeld over meer dan 50 scholen, namen deel aan het project. TBI ziet concrete tekenen dat percepties veranderen. Zo zeiden sommige jongeren dat ze ingenieur wilde worden worden na het beleven van de ervaring. 

Naast de truck worden er nu tientallen VR-headsets klaargemaakt voor evenementen, beurzen en partneractivaties. Ook binnen TBI zelf gaat de ervaring 'on tour' zodat medewerkers zelf kunnen ervaren wat het met jongeren doet.