Jumbo Food Groep levert in boekjaar 2024 2,7% op de omzet in
Koninklijke Jumbo Food Groep heeft in het boekjaar 2024 een totaalomzet van € 10,72 miljard behaald (- 2,7% t.o.v. 2023). Daarvan is € 10,64 miljard consumentenomzet gerealiseerd door Jumbo Supermarkten, een daling van 2,3% ten opzichte van 2023 (- € 250 miljoen).
Deze daling wordt "meer dan volledig" veroorzaakt door de stop van tabaksverkopen per 1 juli 2024 (- € 400 miljoen). Na correctie van de stop op tabaksverkopen, zou de omzet juist met bijna 3% stijgen.
Ook heeft Jumbo in 2024 voor ruim € 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd. Het marktaandeel in Nederland van Jumbo Supermarkten is in 2024 gedaald van 21% naar circa 20,5%. Tegenover een forse daling in het tweede halfjaar vanwege de tabaksban, staat een stijging van het marktaandeel als gevolg van een groei in het aantal primaire klanten en een hogere besteding per transactie.
Groei in België
Het aantal winkels in Nederland is in 2024 per saldo met drie afgenomen, van 692 naar 689. In België heeft Jumbo opnieuw marktaandeel gewonnen, zowel door een sterke autonome groei in de bestaande winkels van circa 7% (t.o.v. marktgroei België circa 1%) als met vier nieuwe winkels waaronder de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt. Jumbo België is het jaar geëindigd met 37 winkels en heeft in 2024 - een jaar eerder dan verwacht - een break-even resultaat behaald.
De verzelfstandiging van La Place medio 2024 heeft een nadelig effect op de omzet van Koninklijke Jumbo Food Groep gehad van € 50 miljoen.
Uitdagende marktomstandigheden
Jumbo CEO Ton van Veen: “Ook in 2024 was sprake van uitdagende marktomstandigheden met aanhoudende kostenstijgingen en druk op marges, maar desondanks zijn we tevreden over onze prestaties en resultaten. De foodretailmarkt in Nederland is als geheel gekrompen door het wegvallen van de tabaksverkoop per 1 juli. Vanwege het relatief hoge aandeel tabaksomzet bij Jumbo heeft dat ons niet alleen ruim € 400 miljoen aan verkopen, maar in de tweede helft van het jaar ook significant marktaandeel gekost. Daarnaast hebben we in heel 2024 ten opzichte van andere supermarkten voor ruim € 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd. Dat laatste is een fundamenteel onderdeel van de ingezette koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, waarmee we ons onderscheidend vermogen opnieuw kracht bijzetten en koers volgen om Jumbo nóg relevanter te maken voor onze trouwe klanten én voor nieuwe klanten. Dat doen we niet alleen met aantoonbaar lagere prijzen, maar we blijven ook verrassen met assortimentsvernieuwingen en onze service. We investeren op allerlei fronten, waaronder ook in duurzaamheid en lokale betrokkenheid. Investeren kunnen we alleen doen door scherp op onze kosten te blijven letten en de Jumbo organisatie verder te stroomlijnen. Op al deze zaken hebben we in 2024 – met zichtbaar resultaat – onze aandacht en energie gericht. De doorgevoerde maatregelen leveren in totaal € 150 miljoen aan besparingen op. Om onze organisatie nog sterker te maken, gaan we op dit pad verder. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van de basis, waardoor er nu een goed fundament ligt voor verdere groei. Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten. Een groot compliment geef ik graag aan alle Jumbo collega’s, ondernemers en partners die zich hier iedere dag met volle energie voor inzetten.”