Gamen allang niet meer alleen voor kinderen, 50-plussers goed voor 28%

Gamen allang niet meer alleen voor kinderen, 50-plussers goed voor 28%

20-08-2025 (13:48) - Gaming

Uit een rapport van de Entertainment Software Association (ESA) blijkt dat bijna 30 procent van de Amerikaanse gamers 50 jaar of ouder is. Bovendien is de gemiddelde leeftijd van gamers gestegen naar 36 jaar. Gamen is dus allang niet meer alleen iets voor kinderen. Deze demografische verschuiving biedt ontwikkelaars en marketeers nieuwe kansen.

In de leeftijdsgroep van 61 tot 79 jaar doet zelfs de helft wekelijks een videogame. Hardware en spelopties die gebruiksvriendelijk zijn, zoals aanpasbare moeilijkheidsgraden en grotere lettertypes, maken gamen tegenwoordig ook voor een ouder publiek eenvoudiger. Ook smartphones hebben de drempel verlaagd.

Ook vrouwen gamen

Deze ontwikkeling gaat gepaard met veranderingen in de genderverhoudingen. Volgens het ESA rapport gamen vrouwen van 50 jaar en ouder net zo vaak als mannen. Binnen de Babyboomers-generatie speelt 52 procent van de vrouwen games, tegenover 46 procent van de mannen.

De cijfers laten zien dat gaming steeds minder als iets mannelijks wordt gezien. De grotere rol van vrouwen biedt bovendien kansen voor campagnes die een breder publiek aanspreken.

Impact op de industrie

Wereldwijd spelen inmiddels 3,3 miljard mensen games. Azië staat bovenaan met 1,48 miljard spelers, gevolgd door Europa (715 miljoen) en Noord-Amerika (285 miljoen).

Voor ontwikkelaars en marketeers betekent deze demografische verschuiving dat hun strategie moet veranderen, maar ook biedt het nieuwe kansen. Denk aan het maken van toegankelijke interfaces, verhalen die aansluiten bij een volwassen en divers publiek, en verdienmodellen zoals abonnementen die langdurige betrokkenheid belonen. Zo spreken ze een publiek aan dat niet alleen betrokken is, maar ook over een flinke bestedingskracht beschikt.


ESA, marketingreport