Kijk eens door de ogen van een retailer!

20-07-2015 (07:33) - Gastcolumn

Griekenland beheerst al weken het nieuws. Maar ondertussen in Nederland… De economie trekt weer aan. Dat is mooi en het werd ook wel tijd. Eindelijk lijkt de consument zijn of haar spaargeld weer te verplaatsen van de niet-renderende spaarrekening naar de kassa van de retailer. Wat zullen die daar blij mee zijn. Want wat hebben ze daar lang op moeten wachten. En wat hebben zij er veel energie ingestoken om de consument weer in de winkel, maar vooral, bij die kassa te krijgen. Met wisselend succes overigens.
 
Met name retailmerken in het middensegment hebben het moeilijk. Van HEMA heb ik het gevoel dat ze er wel bovenop komen. HEMA als merk zit immers in ons Hollandsch hart. Van V&D weet ik het nog niet. Die lopen voor je gevoel steeds 5 jaar achter. Met de nieuwe roerganger wordt dat misschien 2 jaar. Of 1. Maar dat is toch te lang. De ingrepen bij V&D kunnen niet stevig genoeg zijn om niet voorgoed om te vallen. En Bijenkorf, niet lang geleden nog in de problemen, heeft z’n zaakjes met hernieuwde focus op de bovenkant van de markt weer behoorlijk goed op orde. De balans tussen de fysieke winkel en de webshop is gevonden. 
 
Omnichannel retail lijkt the name of the game. Ik denk dat dat helemaal juist is. Je moet als retailer júist ook online denken. Want de consument is allang veranderd. Bijvoorbeeld in de fashion-retail weten ze dat als geen ander. De slaapkamer is de paskamer van de shopper geworden. E-commerce en een winkel-van-steen bevechten elkaar als het goed is niet. Ze moeten elkaar juist versterken. Zie Bijenkorf’s succes. Zie H&M. Zie Albert.nl . Zie Blokker. Zie..., ja wie is eigenlijk níet met e-commerce bezig?
 
Al heb je ‘alleen’ de outline van een strategie, de retailer snapt allang dat het anders moet. Dat wil niet zeggen dat elke retailer het dan ook goed voor elkaar heeft. Er vallen er heel wat om de afgelopen jaren. Al dan niet met doorstart, maar Halfords, Miss Etam, Schoenenreus, Siebel en Polare hebben het niet gered. En ze zijn niet de enigen. De redenen van omvallen zijn divers. Hebben ook lang niet altijd te maken met de naweeën c.q. gevolgen van de financiële crisis. Eerder aan te lang vasthouden aan traditionele waarden.
 
Retail is een harde branche, het is de hartslag van het consumentenvertrouwen. Je moet er bovenop zitten. En vooral: omnichannel denken, omniplatform ook. Praxis bijvoorbeeld, één van de kernspelers in de bouwmarkt-retail, beseft dat terdege. Met behalve de fysieke bouwmarkt maakk.nl, een platform waar Praxis-experts de klant én klussers elkaar helpen met tips en best-practises. Het boodschappenlijstje dat bij een klus hoort is gekoppeld aan Praxis’ webshop. En voor het te gebruiken gereedschap is de koppeling met Peerby gemaakt. Mooi staaltje omnichannel- en omniplatform-denken van een retailer die het begrepen heeft! 
 
Ik zou tegen elk merk en organisatie willen zeggen: kijk eens naar uw missie, markt en propositie door de ogen van een retailer. Waarom? Simpel: een goede retailer is dagelijks maar met één ding bezig: zijn klanten bedienen. Ze verleiden om naar de winkel te komen. Ze daar door zoveel mogelijk straatjes te loodsen. Ze met een kop op het mandje of op de kar bij de kassa te bedienen. Ze niet te laten schrikken van het te pinnen bedrag. En, net zo belangrijk: ze snel opnieuw terug te krijgen in de winkel. ‘Winkel’, als in: van-steen én webshop. Pas de retail-analogie maar eens toe voor uzelf. In een brainstorm tijdens zo’n hei-sessie. Heb vervolgens de durf om het ook in de praktijk uit te voeren. En profiteer óók van die aantrekkende economie. Succes!
 
Olaf Cox, client service director / partner bij l’eau – reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding 
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.