
Diergaarde Blijdorp genomineerd bij Coolest Dutch Brands 2025
Diergaarde Blijdorp is sinds haar oprichting in 1857 nooit een doorsnee dierentuin geweest. Naast het bekijken van dieren, zijn er vanaf het begin educatieve tentoonstellingen over de flora en fauna en is het park dé plek voor families om samen te komen. In oktober 2023 kwam daar een belangrijk focuspunt bij: impact maken buiten de hekken van de dierentuin. Diergaarde Blijdorp is de tiende nominatie van Coolest Dutch Brands 2025.
‘De biodiversiteit is in de afgelopen vijftig jaar hard achteruitgegaan’, vertelt Carolien Ottjes, CMO van Diergaarde Blijdorp. ‘Als we willen dat kinderen in 2100 nog kunnen genieten van de natuur, moest het tij direct gekeerd worden. Wachten we tien jaar, dan is de kans groot dat het kantelpunt voorbij is.’ De Rotterdamse dierentuin bewerkstelligt deze ommekeer met haar Masterplan 2050.
Paradepaardjes
Paradepaardjes binnen deze strategie zijn de zogenoemde impactdieren. Dat zijn negen diersoorten en één plantsoort die Blijdorp bijna allemaal huisvest, maar tegelijkertijd in het wild ernstig bedreigd worden. De rode panda, wiens oorspronkelijke leefgebied in het Himalaya-gebergte steeds verder verdwijnt door menselijke activiteiten, is één van die dierensoorten.
Digitaliserende dierentuin
Met onder andere Expeditie Blijdorp wordt een vernieuwde digitale omgeving tot leven gebracht. Bezoekers ontdekken de dierentuin via interactieve routes en leren spelenderwijs meer over de dieren en de bijbehorende initiatieven. Het grootste succes sluit daar mooi op aan.
Het volledige verhaal van Diergaarde Blijdorp lees je nu in FONK editie #426. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.