Nederland Wordt Beter heft zichzelf op na succesvolle samenwerking Lush

Nederland Wordt Beter heft zichzelf op na succesvolle samenwerking Lush

13-11-2025 (15:59) - Inclusiviteit

Voor de vijfde en de laatste keer werkt Lush samen met stichting Nederland Wordt Beter, die zich richt op een toekomst zonder racisme en uitsluiting, aan een inclusief Sinterklaasfeest. Na 15 jaar heeft de stichting haar doelstellingen behaald en heft zichzelf op. Nu roepen ze aan iedereen op om het stokje over te nemen. Voor deze campagne brengt Lush speciaal een nieuwe zeep uit, waarvan een groot gedeelte naar Nederland Wordt Beter gaat. 

Sinds 2020 werkt Lush samen met Nederland Wordt Beter om meer bewustwording over inclusie te creëren rondom het Sinterklaasfeest. Elk jaar lanceert het cosmeticamerk een campagneproduct, waarvan de opbrengst naar de stichting gaat. Naast deze samenwerking sloot Lush in 2021 zich aan bij de omroep om 1 juli als nationale feestdag te erkennen en zijn haar werknemers sindsdien vrij om op deze dag Keti Koti te vieren en herdenken. 

Doelstellingen behaald

Nederland Wordt beter strijdt sinds 2010 voor een inclusiever Nederland met drie duidelijke doelstellingen: Een sinterklaasfeest zonder Zwarte Piet, het structureel onderwijzen van het slavernijverleden op scholen en een nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli. 

Na 15-jarige inzet zijn de doelstellingen bereikt en heft de stichting zichzelf op. Hoewel er al veel is bereikt, is het werk nog niet klaar. Met de campagne 'Neem het stokje over' nodigt Nederland Wordt Beter iedereen uit om het werk over te nemen voor een Nederland zonder rascisme en uitsluiting. Het doel is uiteindelijk om 10.000 statements te verzamelen van mensen die de successen van de organisatie willen beschermen. 

Bijdragen aan inclusief Nederland

Iedereen kan bijdragen aan een inclusiever Nederland door een statement te delen via de campagnepagina. Denk bijvoorbeeld aan een statement zoals: "Ik vier Sinterklaas zonder zwarte piet". Zo kunnen de successen van de stichting worden beschermd en hierop verder worden gebouwd.  

"Lush blijft zich inzetten voor een sinterklaasfeest zonder blackface; haar menskracht inzetten om activisten te ondersteunen; en haar beleid inzetten voor (sociale) rechtvaardigheid. Zo dragen wij bij aan de bescherming van de successen van Nederland Wordt Beter", aldus Hilary Jones, Ethics Director bij Lush

Nieuwe zeep

Ter gelegenheid van de campagne brengt Lush de nieuwe Giving-zeep (H)eerlijk Avondje uit. Maar liefst 75% van de opbrengst (exclusief btw) gaat naar Nederland Wordt Beter, zodat klanten bijdragen aan een inclusiever Sinterklaasfeest. De zeep is verkrijgbaar in alle winkels en ook via de website.