
Oma Coby’s Oliebollenbar en BUUTVRIJ maken ‘vette’ impact tijdens Oud & Opnieuw
Tijdens de zomereditie van het populaire feest Oud & Opnieuw, georganiseerd door creatief bureau BUUTVRIJ, waren ze er weer: de vertrouwde Cobybollen. Wat begon als een coronainitiatief, groeide uit tot een landelijk fenomeen met een missie: minder eenzaamheid onder ouderen.
De oliebollenbar van de inmiddels 99-jarige Oma Coby en haar kleinzoon Mark Simoons verkocht de afgelopen jaren tienduizenden oliebollen, waarvan de opbrengst wordt ingezet om ouderen toegang tot speciaal georganiseerde feesten door heel Nederland. “Met mensen als Reuben en zijn team van BUUTVRIJ, die bewust kiezen voor onze bollen, geef je bezoekers én ouderen een feestje,” vertelt Mark Simoons. “Via Oud & Opnieuw kunnen ouderen letterlijk in contact komen met jongvolwassenen, iets wat vanzelfsprekender zou moeten zijn.”
"Deze samenwerking is vetter dan de vetste oliebol die mijn Oma ooit gebakken heeft", vervolgt Simoons. "We hebben een gedeelde missie waardoor puzzelstukjes op z’n plekken vallen in onze samenwerking. Deze editie stal oma Cora (92 jaar), een van de genodigden de show op de dansvloer. Oma Cora bewees dat het afschrijven van ouderen geheel onterecht is. Zoals je in de aftermovie kunt zien en horen staat Cora het liefst nog dagelijks in contact met andere generaties en houdt ze van hard gaan op de dansvloer."
Een feestje voor iedereen
“Oliebollen zijn al sinds dag één onlosmakelijk verbonden met Oud & Opnieuw. En Oud & Opnieuw is een feestje voor iedereen. Hoe mooi is het als we ‘oud’ en ‘nieuw’ letterlijk met elkaar kunnen verbinden terwijl we zo’n mooie missie nastreven?" zegt Reuben Alexander, creatief directeur bij BUUTVRIJ. Op de vraag wat deze samenwerking zo ‘vet’ maakt, zegt hij: “We delen dezelfde visie en veranderen écht het leven van mensen, door iets te doen wat in het gewone leven niet vanzelfsprekend is, maar binnen de wereld van Oud & Opnieuw juist volkomen natuurlijk voelt. En wát een verhalen levert het op."
Met een recordverkoop van 17.450 Cobybollen vorig jaar, een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor, konden al meer dan 1.500 ouderen zoals Cora genieten van ouderwetse feestjes met live muziek, dans en contact. “Waar eenzaamheid is, willen wij iets betekenen,” aldus Simoons. “En bedrijven en merken kunnen daarbij helpen. Door simpelweg onze oliebollen te kopen, of door samen impactvolle activaties op te zetten.”
Bekijk hier de aftermovie