JongeHonden winnen JCDecaux
08-05-2008 (11:55) - JongeHonden
Om extra aandacht te vragen voor de uitreiking van het Beste Affiche 2007 schreven JCDecaux en Stichting Affiche-Archief een pitch uit voor de JongeHonden. De winnaars Anne Olde Kalter en Roland van der Hoofd werkten gezamenlijk een goed doordacht plan uit, met als centraal thema: Stemmen. Kenmerkend voor de campagne is het rode potlood dat in iedere uiting terugkomt. Gedurende de hele maand mei worden er meerdere communicatiemiddelen met het thema ingezet.
De opdracht die JCDecaux en Stichting Affiche-Archief aan de JongeHonden gaven, was: bedenk een wervende campagne om zoveel mogelijk publiek te laten stemmen, zorg voor een goede opkomst van reclamevakmensen op de uitreiking en werk dit uit in een communicatieplan.
De inzendingen werden beoordeeld door een vakjury bestaande uit Hans van Walbeek - zelfstandig creatief, Henny van Varik - senior art director bij De Wiseguys, Sophie van Pelt - producer bij DDB en Jeroen de Korte - copywriter bij Lowe Amsterdam en Marc van Amerongen - marketingmanager van JCDecaux. Vanaf 25 april tot 26 mei verschijnen er advertenties in Het Parool, van 2 tot 26 mei is er op de Amsterdamse zender AT5 een commercial te zien en van 1 tot 20 mei hangen er stemaffiches op straat in zowel het Vitrine® als Abribusnetwerk van JCDecaux.
Affiche-archief
Alle uitingen verwijzen naar de site www.besteaffiche.nl om zoveel mogelijk stemmers binnen te halen. Eén van de stemmers op het winnende affiche mag, op kosten van JCDecaux, geheel verzorgd een paar dagen naar de reclamehoofdstad van de wereld, New York. Op 28 mei worden in restaurant Bar ça op het Marie Heinekenplein in Amsterdam de winnaars bekendgemaakt. Naast de trofee voor het beste affiche krijgen de winnende adverteerders ook een Billboard/Vitrine-campagne ter waarde van 50 duizend euro. Aansluitend op de uitreiking vindt een veiling plaats van historische affiches van tabaksfabrikanten. Onder leiding van dhr. P.J.C. Trommelen, directeur van veilinghuis De Eland die belangeloos zijn medewerking verleent, gaan zes affiches uit de periode 1950-1970 onder de hamer. De opbrengsten van de veilingstukken komen ten goede aan de Stichting Affiche-Archief.