Waar is de interactieve website gebleven?

15-04-2024 (10:30) - L.O.G.I.S.C.H.

Laat ik beginnen met dat natuurlijke élke website interactief is. Ik heb het hier over het gemis van de creatief vormgegeven websites die de gebruiker langer vermaken dan ze rechtstreeks naar het winkelkarretje of het invulveld te sturen. Waar zijn ze nog?

“The internet used to be a creative place, but it turned into a shopping mall.” Deze quote uit de film ‘The Social Dilemma’ (Netflix, 2020) geeft aan hoe het internet is meegegroeid met de strijd van bedrijven om onze schaarse aandacht.

Sociale media zijn zo vormgegeven dat we er zoveel mogelijk tijd doorbrengen. Maar als we kijken naar tijd besteden op het eigen platform, de eigen website van adverteerders, dan geldt het Booking.com motto: klikken en oprotten.

Niet echt logisch, toch?

Zo’n tien jaar geleden was het wel anders. Elke campagne kende wel een actiepagina. Hele bureaus zijn erop gebouwd. We konden een Seat ergens in Amsterdam op afstand bedienen om voorbijgangers te laten schrikken of vroegen losgeld voor een vriend via Hyves met de Stanislav campagne voor het Ministerie van Justitie. En voor Eristoff vodka heb ik nog eens mensen laten huilen als wolven voor hun webcam. Gemiddelde schermtijden liepen op tot 6 minuten. 6 minuten aandacht, voor een merk! Privacy regels lapten we massaal aan onze laars door de sites te delen, waardoor het vaak als olievlek naar vrienden en familie ging.

'Elke klik teveel is een risico dat mensen afhaken'

En nu zouden mensen geen tijd meer besteden aan websites met een beetje interactie, want elke klik teveel is een risico dat mensen afhaken. Toch is het aan ons creatieve makers om de gebruiker zo goed en zo lang mogelijk op een website door te laten brengen. Met creatief vormgegeven websites kunnen gebruikers een band met het merk opbouwen en de adverteerder tegelijkertijd informatie verstrekken of een product verkopen.

Want als het normaal is geworden dat sociale media de gebruiker zo lang mogelijk proberen vast te houden, dan is het toch helemaal logisch dat mensen die kiezen om naar een site te gaan, een zo lang en zo leuk mogelijke ervaring te bieden? In het echte leven doen we in cafés, winkels en musea niet anders.

Liefde voor het merk

Wij creëerden met Higuita onlangs deze interactieve website voor de Amsterdamse geluidsstudio Recsound. Het is volledig uit audio en animaties opgebouwd en je speelt zelf even voor sound-engineer.

Deze factory tour van Häagen-Dazs, gemaakt door het Japanse In Focus, laat zien hoe de scroll de klik heeft vervangen wanneer we onszelf door de ijsfabriek rondleiden.

Dichterbij huis weet WeTransfer ons regelmatig op creatieve wijze verhalen te vertellen met hun immersieve transferpagina’s. Kunst boven kliks.

Drie voorbeelden waarbij de liefde voor het merk groeit naarmate je langer op de site blijft. Doordacht vormgegeven voor elk scherm en zonder het doel van de website in de weg te zitten. We zullen misschien nooit meer de 6 minuten aantikken, maar het zou logisch zijn als we blijven strijden voor meer schermtijd door creativiteit. More cowbell! Om maar met een andere internethit te spreken.

Meld ook iets onlogisch en verdien een Higuita emmer

Het Commissariaat L.O.G.I.S.C.H. (Liefhebbers van Ongecompliceerde Genialiteit In Strategie, Creativiteit en Humor) keurt alle onzinnige zaken in de wereld van marketing & communicatie. Ben jij ook iets onzinnigs, onnodigs of overgecompliceerds tegengekomen? Meld het dan op logisch@higuita.amsterdam. Als jouw zaak ons keurmerk krijgt, krijg je een Higuita emmer om al die ongebreidelde onlogica in te storten.

Case closed.

Niek Eijsbouts
creatief directeur en medeoprichter van Higuita en voorzitter van commissariaat L.O.G.I.S.C.H.