Bevrijdingsfestival blijkt gezelligste evenement van 2024

Bevrijdingsfestival blijkt gezelligste evenement van 2024

19-12-2024 (14:25) - Lifestyle

Van alle evenementen die dit jaar plaatsvonden, had het Bevrijdingsfestival de beste sfeer. Dit blijkt uit het jaarlijkse Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De nummers twee en drie qua gezelligheid zijn hobbybeurs KreaDoe in de Utrechtse Jaarbeurs en het NK Schaatsen in Thialf.

Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Evenementen blijken enorm belangrijk te zijn voor het woonplezier van mensen. Het is daarom goed dat de overheid hierin investeert. Vooral stadsfestijnen, zoals het Bevrijdingsfestival maar ook het Dickens Festijn Deventer en de Vierdaagsefeesten zijn hoogtepunten in het jaar voor de bevolking. Stadsfestijnen hebben hun populariteit vooral te danken aan hun laagdrempelige karakter. Vrijwel iedereen geniet van de prettige sfeer en in deze inflatietijd speelt ook de gratis toegankelijkheid een belangrijke rol bij de hoge waardering.’

Gezelligste evenementen van 2024

#1 Bevrijdingsfestival
#2 KreaDoe
#3 NK Afstanden Schaatsen
#4 Vierdaagsefeesten Nijmegen
#5 Vierdaagse Nijmegen
#6 Dickens Festijn Deventer
#7 Bloemencorso Bollenstreek
#8 Corso Zundert
#9 Fruitcorso Tiel
#10 Libelle Zomerweek

Vierdaagse Nijmegen behoudt 'sterkste reputatie'

Ondanks de enorme populariteitsgroei van het Bevrijdingsfestival, van de 12e positie naar plek 4 sinds vorig jaar,  blijft de Vierdaagse Nijmegen in 2024 het favoriete evenement voor de Nederlander. Daarna volgt het Limburgse Pinkpop en de concertreeks De Vrienden van Amstel Live. Het Rotterdamse North Sea Jazz Festivals, het vijfjaarlijkse SAIL Amsterdam en de Utrechtse Vakantie verloren dit jaar hun plek in deze top 10.

Evenementen met sterkste reputatie in 2024

#1 Vierdaagse Nijmegen
#2 Pinkpop
#3 De Vrienden van Amstel Live
#4 Bevrijdingsfestival
#5 Huishoudbeurs
#6 Vierdaagsefeesten Nijmegen
#7 Lowlands
#8 Zwarte Cross
#9 TT Assen
#10 Pride Amsterdam

Het Evenementen Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2016 uitgevoerd. Inmiddels zijn 61.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse evenementen. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft dus geen opdrachtgever of andere belanghebbende.