Alleen Gen Z profiteert van salarisstijging in Nederland

Alleen Gen Z profiteert van salarisstijging in Nederland

03-03-2025 (11:46) - Marketing

De salarissen in Nederland hebben een flinke klap gekregen. Het gemiddelde loon daalde het afgelopen jaar met 12,5 procent, waarbij vooral oudere generaties en bepaalde beroepsgroepen in de knel kwamen. Terwijl ervaren werknemers hun inkomen zagen slinken, profiteerden jonge professionals juist van een stijging van 4 procent. Dit blijkt uit het Global Hiring Report van payroll- en HR-platform Deel. 

De cijfers laten een duidelijke tweedeling zien in de salarisontwikkeling. Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) kwamen er relatief goed vanaf met een minimale daling van 0,1 procent. Daarentegen ondervonden Generatie X (1965-1980) en Babyboomers (1946-1964) zwaardere klappen, met salarisdalingen van respectievelijk 4,6 procent en 4 procent.

Naast generatieverschillen is er ook een opvallend contrast tussen binnenlands en internationaal talent. Buitenlandse professionals in Nederland werden harder getroffen door de neerwaartse salarisdruk dan hun Nederlandse collega’s. Bij het internationale talent daalde het loon van Babyboomers het sterkst, met 5,9 procent, gevolgd door Millennials en Generatie X (beiden -2,1 procent).

Grote verschillen per functie

Ook tussen verschillende functies zijn er flinke schommelingen te zien. Marketingmanagers profiteerden van de sterkste salarisstijging (+11,5 procent), gevolgd door data-analisten (+8,2 procent). Tegelijkertijd daalde het salaris van software engineers (-9,6 procent) en sales- en accountmanagers (-9,4 procent) het meest.

Nederlandse lonen blijven hoog in Europa

Ondanks de daling blijven de lonen in Nederland hoog in vergelijking met buurlanden. De gemiddelde jaarlijkse loonkosten per werknemer bedragen €81.934, wat aanzienlijk hoger is dan in Frankrijk (€70.958) en Duitsland (€70.727). Alleen België is duurder, met een gemiddelde loonkost van €92.964 per werknemer.

Volgens Eline Fruytiermid-market en enterprise manager bij Deel, lijken bedrijven steeds vaker te investeren in jong talent, terwijl ervaren professionals minder loonontwikkeling zien."Dit roept vragen op over hoe organisaties hun beloningsbeleid afstemmen op zowel nieuwe als gevestigde werknemers. In een steeds competitievere markt is het cruciaal dat Nederlandse bedrijven alle generaties weten te behouden en te waarderen."


Bureaus

Media

Economisch