Deze twee merken winnen Friends of Search Awards

Deze twee merken winnen Friends of Search Awards

13-03-2025 (15:22) - Marketing

Tijdens Friends of Search 2025 zijn de winnaars van de Friends of Search Awards bekendgemaakt. Vluchtelingenwerk Nederland won in de categorie ‘Best SEO’, terwijl KLM Royal Dutch Airlines de award voor ‘Best PPC’ in de wacht sleepte.

De SEO-jury was unaniem in haar keuze voor Vluchtelingenwerk Nederland. Hun case liet zien hoe SEO niet alleen een marketingtool is, maar ook kan bijdragen aan het sturen van het publieke debat. Bovendien werd SEO effectief ingezet als basis voor een bredere multichannelstrategie.

Barry Adams, voorzitter van de SEO-jury: 'Het is niet vaak dat we een inzending zien die haar eigen succes onderschat. De inzending van Vluchtelingenwerk liet enkele rankingvoorbeelden zien die ontzettend moeilijk te behalen zijn, maar die zonder opsmuk of nadruk werden gepresenteerd. Wat ze hebben weten te bereiken met beperkte interne middelen is echt bijzonder.'

Duurzame impact door innovatieve PPC-strategie

KLM Royal Dutch Airlines won de prijs voor hun innovatieve inzet van value-based bieden. De luchtvaartmaatschappij verwerkte emissiedata in hun biedstrategie, waarmee ze niet alleen hun advertentieprestaties optimaliseerden, maar ook hun CO2-voetafdruk verminderden.

Frederick Vallaeys, voorzitter van de PPC-jury: Hun aanpak laat zien hoe krachtig moderne PPC-strategieën kunnen zijn wanneer ze creatief worden geïntegreerd met sectorspecifieke data. De impact van KLM’s strategie reikt verder dan hun eigen operaties en heeft ook invloed op duurzaamheidspraktijken binnen de bredere luchtvaartindustrie, inclusief uitbreiding naar Air France. Gezien het hoge niveau van de inzendingen dit jaar, heeft KLM met hun nauwkeurig en helder gepresenteerde case deze erkenning meer dan verdiend.”

Daarnaast ontving LedLoket een eervolle vermelding voor hun innovatieve inzet van generatieve AI om top-funnel verkeer effectief te stimuleren en nieuwe marketingkansen te ontsluiten.

Jury van internationale experts

Bij het beoordelen van de inzendingen keek de jury naar strategisch inzicht, innovatie, effectiviteit, tastbare resultaten, helderheid en verantwoord datagebruik. De jury bestond uit een internationaal team van onafhankelijke SEO- en PPC-experts: Barry Adams (Polemic Digital), Frederick Vallaeys (Optmyzr), Jyll Saskin Gales (Google Ads coach), Lottie Namakando (Human Behaviour), Tetsuo Konno (Google), Jes Scholz (Jes Scholz Consulting), Arnout Hellemans (OnlineMarkethink) en Linda Hogenes (Coolblue).


Bureaus

Media

Economisch