Independer bovenaan in onderzoek WUA!
08-11-2010 (09:13) - Marketing
Respondenten die zich online oriënteren naar een autoverzekering, wijzen Independer aan als beste website om die bij af te sluiten. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in oktober uitvoerde. Het is de derde overwinning voor Independer in vier metingen van het onderzoek. Centraal Beheer, dat in april 2010 bovenaan de ranglijst eindigde, belandt ditmaal achter Ditzo op de derde plaats. Tijdens het onderzoek gaven de tachtig respondenten in totaal 477 individuele beoordelingen over 73 verschillende websites.
Independer lanceerde deze zomer een vernieuwde website en blijkt daar direct de vruchten van te plukken. De website eindigt bovenaan de ranglijst, ondanks een beperkte online vindbaarheid: 40% van de respondenten weet de weg naar de website te vinden. Door de goede eerste indruk die de website geeft, besluiten al deze bezoekers erop door te klikken. Met goede scores op de thema’s Informatiewaarde en Vertrouwen krijgt Independer uiteindelijk de voorkeur van 14% van de respondenten.
Ditzo beschikt juist over de beste vindbaarheid van de branche, met 57,5% van de respondenten die de website bezoekt en beoordeelt. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema’s Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Ook Ditzo krijgt de voorkeur van 14% van de respondenten, maar vanwege lagere scores op de door WUA! onderzochte thema’s eindigt de website net achter Independer op de tweede plaats.
Centraal Beheer ruilt de koppositie in voor de derde plaats, en doet dit nadat 39% van de respondenten de website heeft gevonden. De website maakt een goede eerste indruk, waardoor vrijwel alle bezoekers erop doorgaan, en scoort verder goed op de thema’s Web Imago en Vertrouwen. 11% van de respondenten wijst Centraal Beheer uiteindelijk aan als favoriete aanbieder.
Een eervolle vermelding is er ten slotte voor OHRA. Ook OHRA kwam sinds de vorige meting met een nieuwe website, en ziet de Web Performance Score met maar liefst 1,3 punt stijgen. OHRA eindigt daarmee op de vijfde plaats, na een elfde positie in april. De uiteindelijke voorkeur blijft met 6% nog wel achter, wat opnieuw aantoont dat alleen de beste websites goed genoeg zijn voor de online oriënterende consument.