iPad slokt één uur per dag op

05-11-2010 (09:30) - Marketing

De iPad is afgelopen juli in Nederland gelanceerd en vindt snel zijn weg in het dagelijkse leven. De Nederlandse iPad  bezitters gebruiken de iPad meerdere keren per dag, gemiddeld 1 uur per dag. 's Avonds in de woonkamer op de bank blijkt het meest favoriete moment. Het gebruik richt zich meer op mediaconsumptie dan op communicatie. Dat blijkt uit het grootschalige Sanoma onderzoek onder meer dan 5.500 iPad gebruikers.

94% van de bezitters geeft aan de iPad meerdere keren per dag te gebruiken. 83% van de ondervraagden zegt de iPad meer dan een half uur per dag te gebruiken en 53% meer dan uur. Naast het gebruik op de bank (94%) is de iPad bij 67% onderdeel van het ochtendritueel en gebruikt 59% de iPad voor het slapen gaan in bed. Tijdens het wachten wordt er ook vaak naar de iPad gegrepen (52%). Opvallend is dat een vierde van de gebruikers zelfs geen afscheid van de iPad neemt tijdens een toiletbezoek. Na thuisgebruik gaat de iPad ook graag mee op vakantie en op bezoek bij familie en vrienden.

De iPad is zeer gewild binnen het hele gezin en wordt tevens gebruikt door de partner en kinderen. Hij wordt dan ook hoofdzakelijk gebruikt voor privé doeleinden. Slechts 16% gebruikt hem met name  voor zakelijke doeleinden. 42% vindt de iPad wel nuttig en handig voor werk, bijv. om notities te maken en presentaties te geven.

De meest gebruikte doeleinden zijn in volgorde van populariteit: nieuws lezen, surfen en e-mailen. Op de voet gevolgd door spelletjes spelen, video's en foto's bekijken en het lezen van tijdschriften of boeken. Opvallend is dat sociaal netwerken en bloggen niet zo hoog scoren en dat geldt ook voor chatten. De iPad wordt meer voor eigen mediaconsumptie gebruikt dan actieve communicatie.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch