Jumbo start grootschalige actie voor lokale voedselbanken

Jumbo start grootschalige actie voor lokale voedselbanken

03-02-2025 (13:42) - Marketing

Jumbo trapt een grootschalige donatieactie af met een schenking van 1.000 boodschappenpakketten, ter waarde van ruim €50.000, aan lokale voedselbanken. In de komende weken wil de supermarktketen deze schenking verder uitbreiden met hulp van haar klanten. Zij kunnen bij Jumbo sparen voor een boodschappenpakket en ervoor kiezen dit zelf te gebruiken of te doneren aan een lokale voedselbank.

Jumbo-winkels zijn lokaal sterk betrokken bij de buurt en werken regelmatig samen met voedselbanken. Deze nauwe samenwerking bracht de supermarktketen op het idee om, samen met Voedselbanken Nederland en haar klanten, extra steun te bieden aan mensen die dit hard nodig hebben. De landelijke donatieactie loopt van woensdag 5 februari tot en met woensdag 26 februari.

Samen voor een betere buurt

Marjolein Verkerk, manager MVO bij Jumbo Supermarkten vertelt bij de uitreiking van de 1.000 pakketten: "Als familiebedrijf voelen we ons verantwoordelijk om de wereld iedere dag een beetje beter te maken, voor de huidige én toekomstige generaties. Samen met onze collega’s uit onze winkels gaan we iedere dag voor een betere buurt door klanten, buurtgenoten en partners met elkaar te verbinden. Wij geloven dat we met onder andere voeding een bijdrage kunnen leveren aan de verbinding tussen mensen voor een betere buurt. Winkels organiseren daarom deze weken lokaal een voedselbankactie om zo een stap te zetten voor buurtgenoten die wat extra’s kunnen gebruiken."

Grote maatschappelijke waarde

Het belang van hulp aan de Voedselbank is groot. Elke gedoneerde euro aan de voedselbank levert twaalf euro aan maatschappelijke waarde op. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Wat is de sociale impact van Voedselbanken Nederland’, dat is uitgevoerd door Deloitte.

Paul van Berkel, vicevoorzitter van Voedselbanken Nederland is daarom blij met het gebaar van Jumbo én haar klanten: "Voedselbanken Nederland en de aangesloten lokale voedselbanken draaien volledig op donaties en de inzet van vrijwilligers. Dat heeft echt veel impact. Als we voor alle voedseldonaties zouden moeten betalen en alle vrijwilligers zouden vervangen door betaalde krachten, dan zou de maatschappelijke waarde van de investering teruglopen van 12 euro naar 1 euro. Zo belangrijk zijn donaties van bedrijven als Jumbo dus. En niet te vergeten de door de niet aflatende inzet van onze vrijwilligers die zich gemiddeld 8 uur per week voor onze organisatie inzetten."


Bureaus

Media

Economisch