Lowlands en IKEA winnen Best Activation Award bij European Festival Awards
Tijdens Eurosonic Noorderslag is voor de 14e keer de European Festival Awards uitgereikt. Hierbij wonnen Lowlands en IKEA met de DRÖMLAND activatie de award voor Best Brand Activation.
Foto: Floris Heuer
IKEA DRÖMLAND: het dutje van je dromen. De opvallende en veelbesproken activatie bestond uit een dome met daarin een gigantische IKEA slaapkamer waar bezoekers 15 minuten lang aan de festivaldrukte konden ontsnappen door een powernap te doen, waarna ze weer vol energie van het festival konden genieten. Tijdens hun powernap beleefden bezoekers een 360-graden experience met videoprojectie en soundscapes, liggend op de welbekende IKEA-meubelen en welkom geheten door IKEA-medewerkers uit het hele land. Daarmee was DRÖMLAND het ultieme voorbeeld van een activatie waarin de behoefte van de bezoeker, merkbeleving en internal branding voor de partner samenkwamen.
Eric van Eerdenburg, festivaldirecteur Lowlands: "IKEA liet met DRÖMLAND zien hoe een merkactivatie een waardevolle toevoeging kan zijn voor festivalbezoekers en gelijktijdig sterk bijdraagt aan de markertingdoelstellingen van de partner".
Noor Hooijdonk, Brand communications specialist IKEA: “Het was een dröm van een project om een gigantische IKEA slaapkamer te bouwen op het festivalterrein van Lowlands. Vele collega’s hebben meegewerkt aan het realiseren van DRÖMLAND, zowel in de voorbereiding als tijdens het festival zelf. Hun inzet loonde tijdens het evenement al in de vorm van de vele positieve reacties van bezoekers. Dat we nu de erkenning krijgen in de vorm van de award Best Brand Activation is natuurlijk de kers op de taart. Of het KRANSBORRE sierkussen op het prachtig opgemaakte bed, om in IKEA termen te spreken."
Uit het Lowlands publieksonderzoek bleek dat de activatie enorm werd gewaardeerd; bezoekers gaven de activatie gemiddeld een 8.5. Bovendien kreeg de activatie zowel voorafgaand aan het festival als daarna ruime aandacht in de media.
De DRÖMLAND activatie was een samenwerking tussen Lowlands en Ikea en kwam tot stand in samenwerking met Home iin samenwerking met Buro Hobo, Bart Lensink, All Day Productions, Essencemediacom, Faber Audiovisuals, sightline productions, Woodwork amsterdam, Thndr en Coebergh communicatie en PR.